Thursday, November 17, 2011

Pau Mauripan


بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم
السّلا م عليکم ورحمةالله وبرکة

Petang semalam, balik daripada pejabat
anak minta buatkan kuih pau
lapar la...ayah katanya
dia lapar mukin kerana hujan selapas tengah hari semalam

tepung ada, yis mauripan pun ada....
resepi ikut yang ada dalam kotak
mula leeee menguli

ada yang tak makan nasi malam tadi

buat lebih sedikit...untuk sarapan pagi tadi

ada sesiapa yang nak komen penambahbaikan...he he


Islam sangat syumul dalam pemilihan makanan dengan menekankan yang bersih dan halal.

Allah s.w.t berfirman yang bermaksud:
“Makanlah apa yang dikurniakan Allah kepada kamu daripada benda yang halal lagi bersih. Bersyukurlah dengan nikmat Allah jika kamu benar-benar menyembah Allah. Sesungguhnya Allah hanya mengharamkan kepada kamu memakan bangkai, darah, daging babi dan binatang sembelihan bukan kerana Allah. Maka, sesiapa dalam keadaan yang terpaksa memakannya, sedang dia tidak sengaja dalam mencarinya, sesungguhnya Allah Maha Pengampun lagi Maha penyayang.”
(Al-Nahl ayat 114-115)


Wassalam

15 comments:

  1. SALAM,
    NAMPAK MACAM MUDAH JE ! TAPI LF TAK RETI !

    ReplyDelete
  2. salam...
    bapa/suami mithali ni...:)

    ReplyDelete
  3. salam THR,

    bertuah anak2 ada ayah yg boleh masak..Nampaknya menjadi tuh gebu...inti aper tuh?? bakal usahawan pau lah nooo

    ReplyDelete
  4. saya tak pandai buat pau..
    mesti keras..:p

    ReplyDelete
  5. Atuk yg msk kuih pau nie ke? Sy smpi skg failed!

    ReplyDelete
  6. Salam cik rozali

    Seronok tengok kawan2 masak ni....belum cuba belum tau..dah cuba..wahhh berbakat betul cik rozali kita kan....heheh

    tahniah

    JOm sahut cabaran satu keluarga melayu islam satu produk perniagaan...

    ReplyDelete
  7. assalamualaikum..

    wah..rajinnya ayah..hehe

    ReplyDelete
  8. Salam Atuk,

    sedapnya pau tu gebu-gebu..

    ReplyDelete
  9. Assalam atuk, menarik pau ni...baru jer buat pau 2 hari lepas..tapi tgk pau atuk ni terasa mcm nk mkn lagi jer...hehe

    ReplyDelete
  10. Aslkm bapa mithali

    Wah dah berzaman tak buat pau ni, bapa mithali telah beri saya satu keazaman baru...nak buatlah, mauripan pun ada...tapi tulah saya buat kdg2 agak keras....

    ReplyDelete
  11. salam....hebatnya... inti apa yer atuk?

    ReplyDelete
  12. assalamualaikum atuk : ayah2... kite pon lapar gak ni, nak pau gak... tp inti nak kari ayam yer.. hehehe

    ReplyDelete
  13. dah lama rsanya tak makan pau ni

    ReplyDelete
  14. lama tak makan pau cam ni.. dulu mak slalu buat pagi2.. huwaa rindu nye

    ReplyDelete
  15. Skrang tak buat pau dah ,makan apalagi. Takut E491. Ada babi? Takut haram.

    ReplyDelete

Terima Kasih Kerana Sudi Memberi Komen Pada Blog Atuk-phd® , Bersama² kita menuju kejayaan ...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...