Thursday, January 13, 2011

Cafe Malaya - Keboja 2

Bismillahirahmanirohim

Assalamualaikum

Sampai di LCCT tepat pukul 5.00 pagi pada sabtu 8hb Januari,
tapi rasa kecewa apabila kawan yang lebih awal sampai
memaklumkan penerbangan delay.
Allahuakbar...sabar aje ler


Setelah menunggu selama 5 jam, kami check in
Pukul 10.20 pagi memulai penerbangan
Muka bumi di Phnom Penh rata, terdapat beberapa bukit sahaja

Pandangan daripada atas nampak merah shaja (macam tanah lapang),

mengapa tidak menghijau


Penerbangan selama 1 jam 15 minit
Perbezaan waktu, mereka lewat sejam daripada Malaysia
Bas pengangkutan kami selama di sana

Oleh kerana penerbangan delay,
semua aturcara sebelah pagi dibatalkan

kami terus dibawa ke Cafe Malaya untuk makan tengahari

pengusahanya cafe ini berasal daripada Johor
dan dah berkahwin dengan orang tempatan
sarapan pertama saya di bumi Kemboja

selepas makan, terus ke Puncak Hotel (SYABAS-Malaysia)

Firman Allah yang bermaksut:

“Tidaklah mereka menjelajah di muka bumi, supaya mereka mempunyai hati yang dapat memikirkan atau telinga dapat digunakan untuk mendengar? Kerana sebenarnya bukan mata yang buta, tetapi yang buta ialah hati dalam dada.”

(Surah al-Hajj, ayat 46)

Jelas sekali tujuan melancong yang dianjurkan Islam ialah digerakkan mata hati untuk menilai, memahami dan mengambil pengajaran sepanjang pengembaraan. Minda pengembara hendaklah dibuka dan berdoa supaya Allah memberi hidayah serta kebaikan daripada aktiviti melancong itu.

Wassalam

23 comments:

  1. Salam, teringin juga nak ke Kemboja buat program budak sekolah

    ReplyDelete
  2. Salam Hj Rozali,

    Permulaan perjalanan yang sedikit 'lari', tp yang pasti lepas tu mesti menarik kan...mesti ada hikmah.

    Yang pasti saya jugak teringin ke Kemboja....

    ReplyDelete
  3. Aslkm

    Wah seronokkan pergi bawak mem.... hehe beg merah tu ikut jugak...

    ReplyDelete
  4. Waalaikumusalam Iman

    itu satu cadangan yg baik
    saya jadi ejin pelancungan nyer

    terima kasih
    Wassalam

    ReplyDelete
  5. Waalaikumusalam IE

    terima kasih singgah
    Wassalam

    ReplyDelete
  6. Waalaikumusalam En Rosli

    apa kata PDKM buat perancangan untuk ke kemboja

    terima kasih
    Wassalam

    ReplyDelete
  7. Waalaikumusalam Mama Ju

    kali ini iringan mem dan beg merah

    terima kasih
    Wassalam

    ReplyDelete
  8. assalamualaikum,

    ...jauh perjalanan, luas pemandangan...teringin ikut sama..

    ReplyDelete
  9. Salam Atuk,

    Atuk lead laa akak ikut..tentu bestkan..

    ReplyDelete
  10. Salam..

    Bestnya dapat melihat negeri org. harap2 satu hari nanti akan dapat kesempatan sebegitu..amin :)

    ReplyDelete
  11. bsetnya bro .. naik penerbangan nie .. memang impian saya , insyaallah nak ke sana suatu hari nanti :)

    sarapan sana pagi2 nasi erkk ..

    ReplyDelete
  12. Salam Tuan Hj,

    Apa khabr kemboja?
    Ramai jugalah ushawan melaysia yg melabur d sana ek?? dapat diskaun ke?

    Semuga ALLAH bantu mereka dan rakyat di sana ats nama ISLAM dan ummah yg NAbi Muhad kasihi...
    teruskan kembaraan...

    ReplyDelete
  13. Waalaikumusalam Cikgu Humairi

    bagai mana kalau kita rancang tahun depan...he he

    terima kasih
    Wassalam

    ReplyDelete
  14. Assalamualaikum Rozali
    Teringin nak pegi kemboja jugak,
    nak tengok suasana hidup disana,
    Ada baca blog ustaz Amin pasal
    kesusahan hidup di sana

    ReplyDelete
  15. Waalaikumusalam Kak Sidah

    kalau dapat 10 pasangan
    sudah cantik kita pergi kesana
    kami rasa puas hati dengan ejen pelancungan ini

    terima kasih
    Wassalam

    ReplyDelete
  16. Waalaikumusalam Normaliza

    Insyaallah
    mukin suatu hari nanti

    terima kasih
    Wassalam

    ReplyDelete
  17. Waalaikumusalam Ieda

    memang puas hati

    kami samapai dah tgh
    jadi makan tgh tu

    terima kasih
    Wassalam

    ReplyDelete
  18. Waalaikumusalam Ain

    memang kerajaan galakan usahawan kita melabur disana
    mereka baru nak membangun

    terima kasih
    Wassalam

    ReplyDelete
  19. Waalaikumusalam Ummiross

    memang mereka hidup dlm kesempitan
    tak ketelaluan kalau saya kata, mereka hidup zaman kita 60an
    Insyaallah saya ceritakan nanti

    terima kasih
    Wassalam

    ReplyDelete
  20. Sarapannya....citarasa sini juga ya!

    ReplyDelete
  21. Salam ckLah

    saya rasa disana lebih citarasa kemelayuan drp sini,dah lebih keindon sedikit...he he

    terima kasih
    wassalam

    ReplyDelete
  22. seronoknya dapat merasai peluang melihat pemandangan.
    suasana masyarakat berbeza buka mata. itu juga akan menberi kepekaan untuk terus melihat keagungan yang maha esa. doakan saya dapat menurut jejak langkah kamu.

    ReplyDelete

Terima Kasih Kerana Sudi Memberi Komen Pada Blog Atuk-phd® , Bersama² kita menuju kejayaan ...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...