Sunday, January 16, 2011

Emak Mertua di Hospital Mata Tun Hussein Onn, PJ

Bismillahirahmanirohim

Asslamualaikum

Semalam petang pergi ke Hospital Mata Tun Hussein Onn, Petalin Jaya
untuk melawat emak mertua yang telah membuat pembedahan kecil
bagi membuang selaput mata, dengan harapan boleh melihat dengan jelas

Aktiviti amal ini ditaja oleh sebuah bank tempatan
untuk warga emas penduduk kampung sekitar Klang dan Kuala Selangor

Alhamdulillah telah selamat pulang ke kampung petang tadi
kami anak menantu serta cucu mendoakan agar emak cepat sembuh
dan dapat melihat dengan jelas agar mudah untuk beramal

Marilah kita sedari dan insafi bersama bahawa kegagalan memanfaatkan mata pada fungsinya yang sepatutnya boleh menjerumuskan seseorang itu ke dalam neraka Jahanam. Peringatan serta balasan yang maha dasyat ini ditegaskan oleh Allah SWT dalam firman-Nya:-

Yang bermaksud:

“Dan sesungguhnya Kami jadikan untuk (isi neraka Jahanam) kebanyakan daripada jin dan manusia, mereka mempunyai hati, tetapi tidak dipergunakannya untuk memahami (ayat-ayat Allah) dan mereka mempunyai mata (tetapi) tidak dipergunakannya untuk melihat (tanda-tanda kekuasaan Allah), dan mereka mempunyai telinga (tetapi) tidak dipergunakannya untuk mendengar (ayat-ayat Allah). Mereka itu sebagai binatang ternak, bahkan mereka lebih sesat lagi. Mereka itulah orang yang lalai.”

(S. Al-A’raaf: 179).

Sehubungan dengan peringatan serta ancaman Allah tersebut, hargai dan syukurilah nikmat mata dengan cara memeliharanya dari aspek kesihatan dan pandangan. Lakukan pemeriksaan mata secara berkala demi mengelak berlakunya sebarang masalah penglihatan. Manakala dari segi memelihara pandangan mata, jangan melihat sesuatu yang diharamkan oleh syarak.

Wassalam

44 comments:

  1. Alhamdulillah...semoga mak mertua tuan semakin selesa...

    ReplyDelete
  2. Salam ckLah

    Insyaallah
    itu juga harapan kami

    terima kasih
    Wassalam

    ReplyDelete
  3. semoga ibu mertua cepat semboh...dulu mak sedara saya pun operate kat sini jugak...alhamdullilah ok sampai sekarang

    ReplyDelete
  4. Salam Cikgu Sonata

    Amin
    harap2 begitu lah
    Insyaallah

    terima kasih
    Wassalam

    ReplyDelete
  5. Assallamualaikum Rozali,
    Semuga cepat sembuh mak mertua tu..sekarang siapa yang menjaganya di rumah?

    mama nadz

    ReplyDelete
  6. salam atuk...

    moga beliau cepat sihat seperti biasa...mak saya pun dah mengadu selalu kabur pandangan ni...

    ReplyDelete
  7. Salam Atuk,

    Smg bonda mertua akan sembuh dgn segera..

    ReplyDelete
  8. Assalamualaikum Rozali

    Alhamdulillah selamat menjalani pembedahan, semoga ibu mertua Rozali cepat sembuh...

    ReplyDelete
  9. Assalamu'alaikum ROzali,

    ALhamdulillah..semoga cepat sembuh dan ibu mertua dapat melihat dengan lebih jelas lagi serta dapat memperbanyakkan lagi amalan...AMin

    ReplyDelete
  10. sALAM......

    Atuk...tumpang tanya, h0spital ni h-spital bayar ker?atau ini adalah h0spital kerajaan?agak2, brape k0s pembedahan yang dijalani 0leh ibu mertua atuk ni?tQ

    ReplyDelete
  11. Salaam Atuk,

    Semoga Allah permudahkan urusan anak-menantu untuk menjaga bonda tercinta dan semoga bonda (mertua) atuk cepat sembuh. Amin.
    Terima kasih juga atas peringatan akan nikmat Allah ini agar tidak disalahgunakan.

    ReplyDelete
  12. Waalaikumusalam Mama Nadz

    Amin

    Alhamdulillah
    adik ipar ada tinggal sekali di kampung

    terima kasih
    Wassalam

    ReplyDelete
  13. Waalaikumusalam Sham

    Amin

    kena pergi periksa kat hospital tu
    atau pakai cermin mata

    terima kasih
    Wassalam

    ReplyDelete
  14. Waalaikumusalam Syima

    amin, Insyaallah dimakbulkan Allah

    terima kasih
    Wassalam

    ReplyDelete
  15. Waalaikumusalam Ummiross

    Alhamdulillah
    amin amin

    terima kasih
    Wassalam

    ReplyDelete
  16. Waalaikumusalam Azzah

    Amin amin amin
    Insyaallah

    terima kasih
    Wassalam

    ReplyDelete
  17. Waalaikumusalam Siti Maryam

    terima kasih sudi menziarah
    salam ukhwah

    ini hospital swasta, pernah saya dengar kos lebih kurang 5k
    cuba cari dlm internet, nama hospital ni
    emak mertua saya ni ditaja oleh sebuah bank untuk warga emas

    terima kasih
    Wassalam

    ReplyDelete
  18. Waalaikumusalam Umi Azuddin

    Amin amin amin
    moga doa2 kita dimakbulkan Allah

    terima kasih
    Wassalam

    ReplyDelete
  19. Assalamulaikum..
    Alhamdulillah..mudah2an penglihatan bonda mertua sdr akan bertambah pulih..

    ReplyDelete
  20. Waalaikumusalam Idalara

    Salam Ukhwah
    salam perknalan
    terima kasih sudi ziarah phd

    Alhamdulillah
    amin

    terima kasih
    Wassalam

    ReplyDelete
  21. salam ukhwah jugak utk at0k....
    terima kasih atuk atas inf0rmati0nnya....actly, my aunty adalah syndr0me d0wn....umurnya dh 46thn.....bru 2hari lepas, die disahkan 0leh d0c hspital kerajaan mengidap glaukoma....mata kanannya xnmpk lagi, mata kiri nampak sket2 jer....dh atur tarikh 0perati0n ngan h0spital kerajaan, tapi lmbt sgt la...tu yg igt nk carik private h0spital yg bleh jalankan 0perati0n secepat mungkin....makcik saya tu tinggal sekali ngan keluarga saya.....kami sekeluarga memang terkejut bila dgr penerangan d0c baru2 ni.....kami xsedar pun perubahan2 yg berlaku kat atas dirinya sblm ni, tambahan pula dia memang xboleh bercakap....itu yg merisaukan kami skrg, bimbang klu keadaan matanya semakin teruk sementara menunggu giliran pembedahan, kerana dia bleh nk cerita pd kami.....

    ReplyDelete
  22. Salam
    semoga beliau cepat sembuh

    ReplyDelete
  23. Siti Maryam

    cuma layari ini http://www.thoneh.com/communityservices.html

    cuba hubungi hospital mata Tun Hussien Onn ini dan buat rayuan

    emak mertua saya sudah bayar tempahan peralatan dan menunggu hampir setahun, tapi tak dipangilnya juga, bila ada peluang ini, kita orang minta duit tempahan tu semula

    moga dipermudahkan urusan anda

    terima kasih
    Wassalam

    ReplyDelete
  24. Waalaikumusalam Ayahanda

    amin amin
    Insyaallah

    terima kasih
    Wassalam

    ReplyDelete
  25. Waalaikumusalam Nur

    amin amin
    Insyaallah

    terima kasih
    Wassalam

    ReplyDelete
  26. Salam atuk,
    semoga mak mertua atuk cepat sembuh dan beroleh kebaikan daripada pembedahan tu..InsyaALLAH

    ReplyDelete
  27. Waalaikumusalam Suya

    Amin amin amin
    Insyaallah atas doa2 suya tu

    terima kasih
    Wassalam

    ReplyDelete
  28. salam roz,

    semoga ibu mertua cepat pulih...

    ReplyDelete
  29. Waalaikumusalam Kak Nab

    Amin amin

    terima kasih
    Wassalam

    ReplyDelete
  30. Salam Atuk,

    Semoga mak mertua cepat sembuh...

    ReplyDelete
  31. As'salammualaikum atuk..

    amy baru sempat nak blogwalking sini.busy sangat mengalahkan menteri pulak. Anyway semoga ibu mertua atuk cepat sembuh dan selesa dan semakin selesa.Mak saudara amy pun ada buat di sana.alhamdulillah sekarang dah semakin pulih.

    ReplyDelete
  32. Salam cik rozali

    Semoga bonda kakak *** sembuh ..dan sihat sejahtera hendaknya

    ReplyDelete
  33. As Salam Tuan Haji
    TerimaKasih ats link isu tudung itu

    ReplyDelete
  34. Salam,

    Semoga ibu mertua rozali cepat sembuh. Semoga segala kesulitan dipermudahkan..amin.. :)

    ReplyDelete
  35. alhamdulillah bro .. semoga MIL sihat2 dan kembali ceria ..
    kalau ada selaput mata nie memang susah , tapi kalau buat pun tgk usia jugak kan .. kalau dah lanjut usia x leh kann :)

    ReplyDelete
  36. salam THR,

    alhamdulillah..Mudahan bonda semakin sembuh dan sokongan anak menantu terus dihulurkan.

    InsyaALLAH muga2 mata kita cerah dlm melembutkan hati untuk melaksanakan tugas sbgai khalifah> sama kita mnghargai dan mnsyukuri mg dapat dimnfaatkan..Amin

    ReplyDelete
  37. Waalaikumusalam Kak Sidah

    amin amin
    Insyaallah

    terima kasih
    Wassalam

    ReplyDelete
  38. Waalaikumusalam Amy

    moga sibuk amy diredoi oleh Allah

    Amin amin
    harap2 pulih dengan segera

    terima kasih
    Wassalam

    ReplyDelete
  39. Waalaikumusalam Shami

    Insyaallah
    Amin amin

    terima kasih
    Wassalam

    ReplyDelete
  40. Waalaikumusalam Nur

    kita kongsi bersama

    terima kasih
    Wassalam

    ReplyDelete
  41. Waalaikumusalam Normaliza

    Amin amin
    harap2 dipermudahkan

    terima kasih
    Wassalam

    ReplyDelete
  42. Waalaikumusalam Ieda

    Insyaallah

    moga ibu mertua saya tu berjaya melihat dgn jelas kembali

    terima kasih
    Wassalam

    ReplyDelete
  43. Waalaikumusalam Ain

    Amin amin
    Insyaallah
    pulih sediakala
    supaya dapat beramal dgn sempurna

    terima kasih
    Wassalam

    ReplyDelete

Terima Kasih Kerana Sudi Memberi Komen Pada Blog Atuk-phd® , Bersama² kita menuju kejayaan ...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...