Wednesday, February 9, 2011

Kekejaman Rejim Pol Pot, Kemboja - 9

Bismillahirahmanirohim

Assalamualaikum

Hari ketiga di bumi Kemboja, rombongan kami di bawa melawat ke The Killing Fields di Choeung Ek. Perkuburan beramai-ramai ini, ditemui pada tahun 1980 oleh pihak kerajaan. Terletak 17 kilometer selatan Phnom Penh.

Saloth Sar atau lebih dikenali sebagai Pol Pot
The Killing Fields di Choeung Ek

Menyimpan lebih daripada 5000 tengkorak
terdapat tengkorak dan pakaian yang terkorban mengikut kumpulan umur
(contoh, umur 40 tahun hingga 60 tahun) semua pakaian itu telah dibersihkan terlebih dahulu


atas:kubur
beramai-ramai 166 korban ditemukan tanpa kepala
bawah kiri:kubur beramai-ramai 100 perempuan dan anak-anak, majoriti telanjang bawah kanan:pembunuhan beramai ramai seramai 450 orang
Beberapa tulang dan gigi korban bertaburan diatas tanah
tulang dan pakaian yang disimpan dalam akarium

Pokok "ajaib": Sebuah pembesar suara digantung di sini dengan mizik bising untuk membendung rintihan dari korban kerana mereka sedang diseksa.

Gambar gambar yang terdapat di muzium Pol Pot
gambaran kekejaman tentera Khmer Merah

kawasan pembunuhan beramai ramai yang digali semula
atas:peralatan untuk menyeksa dan membunuh korban

bawah kanan:pakaian ulamak Islam yang dibunuh

Lahir : 19 May 1925 (Kampong Thom Province, French Indichina)

Mati : 15 April 1998 (umur 72, Cambodia)

Parti : Communist Party of Kampuchea (Khmer Merah)

Memerintah : Perdana Menteri Demokratik Kampuchea 1976-1979

Isteri : Khieu Ponnary & Mea Son

Biografi Pol Pot

Saloth Sar atau lebih dikenali sebagai Pol Pot, adalah pemimpin gerakan komunis Kemboja yang dikenali sebagai Khmer Merah dan di mana ia cuba untuk "membersihkan" negara, mengakibatkan kematian dijangka dari 1.7 hingga 2 juta orang (Dianggarkan 21 peratus daripada penduduk Kemboja mati semasa Pol-Pot memerintah).

Pol Pot lahir pada tahun 1925 (sebagai Saloth Sar) daripada keluarga petani di Kemboja pusat, sebahagian daripada Indocina Perancis. Pada tahun 1949, pada usia 20, ia pergi ke Paris dengan biasiswa untuk belajar elektronik radio tetapi terserap dalam Marxsisme dan mengabaikan pelajarannya. Ia kehilangan biasiswa dan kembali ke Kemboja pada tahun 1953 dan bergabung dengan gerakan komunis bawah tanah. Pada tahun berikutnya, Kemboja mencapai kemerdekaan penuh daripada Perancis dan kemudiannya diperintah oleh kerajaan monarki.

Penjara Tuol Sleng, pusat saraf dari polis rahsia Khmer Merah. Hari ini Museum Tuol Sleng Genosid.
The Killing Fields di Choeung Ek. Perkuburan beramai-ramai ini, ditemui pada tahun 1980, adalah salah satu bukti pertama untuk dunia luar dari apa yang telah terjadi selama rejim Pol Pot.


Deritan Pol Pot Menjadi Perdana Menteri Demokratik Kampuchea

Pada 1962, Pol Pot menjadi pemimpin Parti Komunis Kemboja dan terpaksa melarikan diri kehutan takut dimurka oleh Putera Norodom Sihanouk. Di hutan, Pol Pot membentuk gerakan bersenjata yang dikenali sebagai Khmer Merah (Red Kemboja) dan mengerakan perang gerila melawan kerajaan Sihanouk.

Pada tahun 1970, Putera Sihanouk digulingkan oleh tentera AS yang disokong oleh sayap kanan, serta bergabung dengan Pol Pot. Pada tahun yang sama, AS menceroboh Kemboja untuk mengusir orang Vietnam Utara dari sempadan perkhemahan mereka, yang menyokong Khmer Merah boleh tinggal di Kemboja.

Dari 1969 hingga 1973, AS mengebom Vietnam Utara suaka di Kemboja timur, menewaskan sampai 150.000 petani Kemboja. Dan akibatnya ratusan ribu, petani luar bandar melarikan diri ke ibukota Kemboja, Phnom Penh.

Semua peristiwa ini mengakibatkan destabilisasi ekonomi dan tentera di Kemboja menyebabkan jalur sokongan popular untuk Pol Pot.


Pada tahun 1975, AS telah menarik pasukannya dari Vietnam. Kerana kerajaan Kemboja diganggu oleh rasuah dan inkompetensi, juga kehilangan sokongan tentera Amerika. Kesempataan keadaan begini dimemanfaatkan oleh Pol Pot, tentera Khmer Merah, yang terdiri daripada gerila petani remaja bergerak ke Phnom Penh dan pada tarikh 17 April berkesan merebut kuasa di Kemboja.

Setelah berkuasa, Pol Pot mula percubaan radikal untuk mencipta sebuah utopia pertanian terinspirasi oleh Mao Zedong. Revolusi Kebudayaan diilham semasa saat berkunjung ke China Komunis.

Mao "Lompatan Jauh ke Depan" program ekonomi termasuk memaksa pengosongan bandar China dan membersihkan dari "musuh kelas." Pol Pot sekarang akan berusaha sendiri "Super Lompatan Jauh ke Depan" di Kemboja, yang ia berganti nama menjadi Republik Demokratik Kampuchea.

Dia mulai dengan menyatakan, "Ini Year Zero," dan masyarakat yang hendak "dimurnikan." Kapitalisme, budaya Barat, kehidupan bandar, agama, dan semua pengaruh asing itu harus dipadamkan menyokong bentuk ekstrem dari petani Komunisme.


Semua orang asing dengan diusir, kedutaan ditutup, dan setiap bantuan ekonomi atau perubatan asing ditolak. Penggunaan bahasa asing adalah dilarang. Surat khabar dan stesen televisyen ditutup, radio dan basikal disita, dan mel dan pengguna telefon terhad. Wang dilarang. Semua perniagaan yang tertutup, dilarang beragama, pendidikan dihentikan, kesihatan dieliminasi, dan pihak berkuasa ibubapa dicabut. Jadi Kemboja tertutup dari dunia luar.

Semua bandar Kemboja kemudian secara paksa dievakuasi. Di Phnom Penh, dua juta penduduk diusir dengan berjalan kaki ke luar bandar di bawah pegawasan tentera bersenjata. Seramai 20.000 orang meninggal sepanjang jalan.

Ramai yang terbiasa dengan kehidupan bandar sekarang dipaksa menjadi buruh paksa di "ladang pembunuhan" dalam kebajikannya tidak dijaga seperti penyakit dan makanan tidak mencukupi.


Waktu kerja mulai sekitar 4 pagi sampai jam 10 malam, dengan hanya dua waktu rehat dibenarkan, semua di bawah kawalan bersenjata tentera Khmer Merah.Senantiasa dihukum bunuh walau untuk kesalahan sedikit. Kelaparan menjadi jadi. Semua hasil tanaman akan dirampas oleh tentera Khmer Merah

Pembersihan dilakukan untuk menghilangkan sisa-sisa dari "masyarakat lama" - yang berpendidikan, yang kaya, rahib Buddha, polis, doktor, peguam, guru, dan bekas pegawai kerajaan, bekas tentera tewas bersama-sama dengan isteri dan anak-anak. Siapapun yang disyaki tidak setia kepada Pol Pot, termasuk pemimpin Khmer Merah, akhirnya banyak ditembak atau dipukul dengan kapak. Sebuah slogan Khmer Merah.. "Apa yang busuk harus dihilangkan".

Di desa-desa, pertemuan tanpa pengawasan lebih dari dua orang dilarang. Orang-orang muda diambil dari orangtua mereka dan ditempatkan di communals. Mereka kemudian menikah dalam upacara kolektif yang melibatkan beratus-ratus pasangan kawin paksa.

Sampai 20.000 orang disiksa dalam memberikan pengakuan palsu di Tuol Sleng, sebuah sekolah di Phnom Penh yang telah ditukar menjadi penjara. Suspek sering ditembak sebelum soal siasat.

Suku bangsa termasuk tiga minoriti terbesar, kaum muslimin Vietnam, China, dan Cham, bersama-sama dengan dua puluh kumpulan yang lebih kecil yang lain, dibunuh. Khmer Merah juga memaksa umat Islam untuk makan babi dan menembak mereka yang menolak


Pada tarikh 25 Disember 1978, Vietnam melancarkan pencerobohan skala penuh untuk menamatkan serangan Khmer Merah di sempadan Kambija. Pada tarikh 7 Januari 1979, Phnom Penh jatuh dan Pol Pot digulingkan. Vietnam kemudian dipasang sebuah kerajaan boneka yang terdiri dari pembelot Khmer Merah sendiri.

Pol Pot berundur ke Thailand dengan tentera Khmer Merah yang masih setia dan memulakan perang gerila melawan suksesi kerajaan Kemboja yang berlangsung selama 17 tahun. Setelah beberapa siri perjuangan kuasa dalaman pada 1990-an, ia akhirnya kehilangan kawalan dari Khmer Merah. Pada bulan April 1998, 73 tahun, Pol Pot meninggal kerana serangan jantung jelas selepas ditangkap, sebelum dia boleh dibawa ke mahkamah oleh mahkamah antarabangsa untuk peristiwa 1975-1979.

Rujukan maklumat
http://www.historyplace.com/worldhistory/genocide/pol-pot.htm

Allah berfirman lagi yang bermaksud:

“Katakanlah: Jelajahilah muka bumi ini dan lihatlah bagaimana akibat (yang menimpa) orang yang berdosa.”

(Surah an-Naml, ayat 69)

Kita perlu insaf mempelajari perkara baru sepanjang pengembaraan. Allah memberi peringatan mengenai setiap apa yang menimpa manusia adalah hasil kelalaian manusia mematuhi apa yang ditetapkan ajaran agama. Dengan kata lain, melancong adalah sebahagian daripada proses pembelajaran.

Wassalam

41 comments:

  1. luas pemandangan atuk phd yea..seronok nye..

    ReplyDelete
  2. Salam,

    Best info ni..saya peminat sejarah :)

    Tak dapat dibayangkan hidup pada zaman tu. Penuh penderitaan.. :(

    ReplyDelete
  3. salam atuk : kenapa lah manusia begitu kejam?

    ReplyDelete
  4. assalamualaikum.. seronok ye bila ke negara orang dan cari pengalamn tentang kehidupan, sejarah negara orang..

    alhamdulillah atuk sampai sane jugk. insyaallah saya akan menyusur nanti.

    wasalam

    ReplyDelete
  5. Salam Eda

    Insyaallah
    untuk menambahkan iman

    terima kasih
    Wassalam

    ReplyDelete
  6. Waalaikumusalam Normaliza

    info drp google..he he

    ikut merana
    lawan mati
    mukin itu suasana masa itu
    Subhanallah

    terima kasih
    Wassalam

    ReplyDelete
  7. Waalaikumusalam Afeezz

    semua kerana mengejar dunia
    tapi akhirnya hidup merana dan mati dlm penjara yg daif

    terima kasih
    Wassalam

    ReplyDelete
  8. Waalaikumusalam Ibu

    memang seronok, kerana pemandu pelancung tu peramah dan berpengatuan, banyak yg dia terangkan kpd kami

    Insyaallah..akan sampai ler nanti

    terima kasih
    Wassalam

    ReplyDelete
  9. salam...

    bagus info ni...sekurang2nya bg pengetahuan pd yang tak tahu...saya kalo bab2 sejarah pun suka gak..amat gemar melihat benda2 bersejarah...

    ReplyDelete
  10. Waalaikumusalam Amy Sensei

    berhari2 cari info ni..he he
    copy sana copy sini ajer

    terima kasih
    Wassalam

    ReplyDelete
  11. Aslkm Atuk

    Info yg sgt menarik...he kejamnya dia..ada rasa seram tak masuk kat situ?

    ReplyDelete
  12. Assalamualaikum Rozali

    MasyaAllah kejamnya Pol Pot ni...

    Seram pun ada tengok tengkorak yang begitu banyak..

    ReplyDelete
  13. aduhhh
    syukur kita x hidup dlm zaman dia
    huhuhuhu

    ReplyDelete
  14. Assalamualaikum

    kena kuat semangat ni kalau nak pi ke tempat ni ..he he

    ReplyDelete
  15. tahap2 yahudi dan serbia jugalah kiranya pol pot ni...!

    ReplyDelete
  16. Waalaikumusalam Mama Ju

    memang kejam

    Alhamdulillah
    tak rasa apa2
    mukin pelancung ramai

    terima kasih
    Wassalam

    ReplyDelete
  17. Waalaikumusalam Ummiross

    memang terkenal diseluruh dunia kekejamannya

    ada geng kami yg tak berani masuk

    terima kasih
    Wassalam

    ReplyDelete
  18. Salam Ieda

    Alhamdulillah
    kalau tidak jadi lauk dia ajer

    terima kasih
    Wassalam

    ReplyDelete
  19. Waalaikumusalam Norh

    Insyaallah
    tak ada apa2 masaalah

    yg dibunuh tu mukin semua orang2 baik belaka

    terima kasih
    Wassalam

    ReplyDelete
  20. Salam Sham

    atas lagi drp yahuni
    he he

    terima kasih
    Wassalam

    ReplyDelete
  21. Assalammualaikom wtb saudara Rozali. Banyak tuan hatu tentang sejarah negara org. Seronok berkongsi cerita.

    Dizaman dahulu manusia tiada sifat kemanusiaan. Itu yang terjadinya. Sehingga la pendahwah Islam datang.

    JazakaAllah.

    ReplyDelete
  22. ,=====,o00o Ponn..Ponn.Ponn..
    //__l_l_,\____\,__
    l_---\_l__l---[]lllllll[]
    _(o)_)__(o)_)--o-)_)___
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    Salam Persahabatan kami datang ziarah blog anda
    http://firestartingautomobil.blogspot.com/
    http://bukandoktorveterinar.blogspot.com
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    UIHHHH KEJAMMMM SUNGGUHHH NI.... BANYAK MELAYAMH NYAWA ....

    EEEEMMMMM MMG KITA KENA BERBALIK SEJARAH KALAU TAK KITA AKAN LUPA...ALPA DAN LALAI.... SEJARAH MENGAJAR KITA UNTUK TAK MENGULANGI KESILAPAN LAMPAU

    ReplyDelete
  23. Waalaikumusalam MI

    cari kat google jer tuu

    Islam itu kan penyelamat

    terima kasih
    Wassalam

    ReplyDelete
  24. Waalaikumusalam Afzainizam

    Dlm Al Quran pun Allah menceritakan hal2 umat dan Rasul/Nabi yg terdahulu, sebagai pengajaran

    terima kasih
    Wassalam

    ReplyDelete
  25. Assalamualaikum Atuk,

    Alhamdulillah, syukur, dapat juga saya ketahui banyak perkara berkaitan Kekejaman Rejim Pol Pot.

    Terima kasih. Entri yang bagus dikongsi bersama teman-teman yang tidak berkesempatan ke sana. Teruja nak baca lagi..

    Wassalam

    ReplyDelete
  26. salam atuk

    bagus pengisian di muzium ni, dapat lihat sendiri dgn mata kita dan ambil iktibar

    ReplyDelete
  27. Waalaikumusalam Safiudin

    Begitulah kejamnya manusia tampa peganggan Islam

    akhir hidupnya hina sehinanya

    terima kasih
    Wassalam

    ReplyDelete
  28. Salam Miecyber

    didunia Allah dah balas kekejamannya

    terima kasih
    Wassalam

    ReplyDelete
  29. Waalaikumusalam Pak Itam

    sebelum mati lagi, kekejamannya telah dihebahkan kpd dunia

    terima kasih
    Wassalam

    ReplyDelete
  30. assalamualaikum atuk..

    wah!! dah tukar favicon ye..saya baru perasan..atuk pun letak beberapa widget baru kan...ceria blog ini..
    atuk, mane syima..senyap je???

    ReplyDelete
  31. Bertuah Tuan haji dapat peluang menyaksikan sendiri...

    ReplyDelete
  32. Assalamualaikum.
    Perjalanan kali ini agak 'menggerikan'. Sejarah tentang pembunuhan yang tidak mungkin dapat dilupakan oleh rakyatnya...

    ReplyDelete
  33. assalamualaikum Tuan HR,
    pembantu rumah saya (kemboja) pun pernah menceritakan kekejaman pol pot ini.memang kekejamannya tak kenal siapa.
    terima kasih ya atas kesudian THR menjenguk dan meninggalkan komen di teratak saya, klik sini,January Top Commentors
    sekian,wassalam.

    ReplyDelete
  34. ,=====,o00o Ponn..Ponn.Ponn..
    //__l_l_,\____\,__
    l_---\_l__l---[]lllllll[]
    _(o)_)__(o)_)--o-)_)___
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    Salam Persahabatan kami datang ziarah blog anda
    http://firestartingautomobil.blogspot.com/
    http://bukandoktorveterinar.blogspot.com
    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~

    Setiap terjadi ada hikmahnya.... ... namun kesilapan lampau menjadi ikltibar untuk kita terus melangkah ... kita harus perbetulkan kesilapan lampau....

    ReplyDelete
  35. Waalaikumusalam Sahrom

    alaa...kawan yg tolong tambah

    syima kan sambung belajar
    jadi sibuk buat assignment la tuu

    terima kasih
    Wassalam

    ReplyDelete
  36. Salam ckLah

    kalau nak pergi ke kemboja
    saya akan buat survey berapa orang nak pergi pd bulan september ni
    Insyaallah

    terima kasih
    Wassalam

    ReplyDelete
  37. Waalaikumusalam Cikgu Lai

    memang rakyat tidak boleh melupainya

    kekejaman zaman moden

    terima kasih
    Wassalam

    ReplyDelete
  38. Waalaikumusalam Ummu

    orang kemboja pandai memasak
    tentu pembantu ummu tu masak sedap2

    terima kasih atas penghargaan yg diberi

    Wassalam

    ReplyDelete
  39. Waalaikumusalam Afzainizam

    Alhamdulillah, kalau jadikan ikhtibar

    kalau jadikan panduan utk mengukan kekuasaan sesaorang.. Nauzubillah

    terima kasih
    Wassalam

    ReplyDelete
  40. assalamualaikum tuan haji rozali,
    memang sedap masakan beliau.beliau juga pandai membaca jawi dan sambil rehat2 beliau ajarkan membaca jawi kepada anak sulong saya yg berusia 6 tahun, tahun lepas.tapi pembantu sya sudah balik kerna maslaah kesihatan,sedih.

    kartun wanita berkerusi roda pada award itu ialah lambang keadaan ummmu yang perlu berkerusi roda.
    terima aksih sudi ambil award itu.

    Tuan juga ada mengikuti educational blog saya,:),ada saya tulis di blog educational itu, bawahawa blog itu ditulis oleh cikgu berkerusi roda terima kasih atas sokongan tuan.

    ReplyDelete

Terima Kasih Kerana Sudi Memberi Komen Pada Blog Atuk-phd® , Bersama² kita menuju kejayaan ...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...