Wednesday, May 15, 2013

Beijing 2013-7, Pertunjukan Akrobatik

 بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم
السّلا م عليکم ورحمةالله وبرکة


Akrobat Cina adalah sebahagian daripada tradisi yang berusia 2000 tahun, yang dibangunkan oleh Dinasti Tang. Awalnya akrobat  sering dilakukan di jalan-jalan, Peralatan yang sering digunakan, termasuk kerusi, meja, cawan, pinggan dan gelung rotan, basikal, bola pingpong dan sebagainya.

Jam 5.00 petang, kami ke destinasi seterusnya iaitu pertunjukan akrobatik. Memang sangat menakjubkan pertunjukan tersebut dan inilah pertunjukan yang paling menyeronokkan untuk hari ini. Bagi yang bercuti ke Beijing, pengalaman menonton pertunjukan akrobatik ini amat disyorkan dan amat berbaloi.

Orang-orang yang ingin menceburi bidang akrobatik haruslah mempunyai ciri-ciri seperti badan yang tegap, kuat, berani, dan perlu dilakukan dengan bijak, tepat , dan keupayaan untuk mengekalkan keseimbangan dalam gerakan. Untuk menjadi seorang Akrobatik, pelajar mesti telah lama menekankan latihan asas pinggang dan kaki daripada masa mereka berusia 6 atau 7 tahun. Kerana teknik-teknik yang digunakan dalam akrobatik amat sukar dan berisiko, pelajar mesti berkeupayaan tinggi dalam menahan sakit untuk kepentingan mereka.

Akrobatik Cina telah mengekalkan sistem tuan pelatih yang ketat. Akrobatik Cina adalah seni yang telah diturunkan dari satu generasi ke satu generasi keluarga, serta dari induk untuk pelatih. 

Apabila anda menonton akrobatik, anda amat memberi kesan kedua-dua mental dan fizikal. Ia benar-benar memberi pengalaman yang tidak dapat dilupakan.



Lukisan dinding dewan pertunjukan

Tempat yang selesa

Persembahan badut yang menghiburkan di awal dan akhir persembahan

 Pentas yang menarik


 Tarian bola pingpong (hingga 10 biji bola pingpong)




  

10 orang satu basikal


Rasulullah saw bersabda: 

Setiap pemimpin yang memimpin rakyatnya,  pada hari Kiamat pasti akan didatangkan. Kemudian malaikat mencengkam tengkuknya dan mengangkatnya sampai ke langit. Kalau ada perintah dari Allah: lemparkanlah, maka malaikat akan melemparkannya ke bawah yang jauhnya adalah empat puluh tahun perjalanan. 

(HR. Ibnu Majah)

WASSALAM

3 comments:

  1. dulu2..kecik2 dulu...kagum sgt bila tgk mereka beraksi...naik basikal atas tali...yg wanitanya badan melentur mcm span hehe...

    ReplyDelete
  2. Dulu2 kat tv selalu tunjuk tp sekarang ni banyak game entah apa2 dari jepun.

    ReplyDelete
  3. baling mangkuk guna kaki ke atas kepala ade tak?

    ReplyDelete

Terima Kasih Kerana Sudi Memberi Komen Pada Blog Atuk-phd® , Bersama² kita menuju kejayaan ...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...