Tuesday, May 21, 2013

Beijing 2013-9, Dataran Tiananmen


بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم
السّلا م عليکم ورحمةالله وبرکة

Dinamakan sempena Tiananmen (Pintu Damai Syurga) yang terletak di arah utara dan memisahkan dataran ini dari Kota Larangan. terletak di tengah-tengah bandar Beijing. Merupakan dataran ketiga terbesar di dunia selepas Dataran Merdeka di Jakarta, Indonesia dan Dataran Bunga Matahari di Palmas, Brazil.




Menara Tiananmen merupakan signatur penting di kawasan tersebut. dibina pada tahun 1417 iaitu ketika pemerintahan Dinasti Ming (1368 hingga 1644) itu merupakan pintu masuk ke Kota Larangan.

Paling penting, pada era tersebut, menara itu menjadi tempat penabalan maharaja dan maharani.




Lanskap di dataran

Pihak Polis senantiasa mengawal sekitar dataran, untuk mengelak daripada peristiwa yang tidak dingini

Terdapat banyak pintu gerbang peninggalan sejarah

Tugu Peringatan di hujung dataran




Muzium Negara China yang terletak di bahagian timur Dataran Tiananmen. Muzium itu dibuka kepada umum pada tahun 2003 dan ia merupakan kombinasi Muzium Sejarah China dan Muzium Revolusi China.

Muzium Revolusi China mempamerkan pelbagai objek, gambar, buku dan model yang menunjukkan pembangunan negara China. Sementara itu, Muzium Sejarah China pula mempamerkan pelbagai peninggalan budaya yang menggambarkan sejarah kebudayaan di China sejak 1,7 juta tahun lalu sehingga maharaja China meninggalkan takhta pada tahun 1921.




Potrek Mao Zedong turut digantung di Menara Tiananmen.

Dengan lakaran potret pemimpin komunis awal 1900-an, Mao Zedong yang tergantung di tengah-tengah menara itu, ia menjadi simbol pemodenan kepada rakyat China.

Sehingga tahun 1911 iaitu berakhirnya legasi kerajaan feudal di China, tiada sesiapa pun dibenarkan untuk memasuki menara tersebut kecuali keluarga diraja dan golongan bangsawan.





Dataran ini penting sekali selaku lambang kebudayaan kerana pernah menjadi tapak peristiwa-peristiwa terpenting dalam sejarah China

Dataran ini amat terkenal kerana insiden Bantahan Dataran Tiananmen 1989. Kejadian perhimpunan politik yang bertukar menjadi pembunuhan beramai-ramai disiarkan di kaca televisyen. Kejadian yang bermula dengan demonstrasi oleh pelajar prodemokrasi pada musim panas tahun tersebut telah dicemari dengan keganasan yang dicetuskan oleh tentera China.

Siri tunjuk perasaan yang dipimpin oleh pelajar, cendekiawan, dan aktivis buruh di Republik Rakyat China (PRC) dari 15 April 1989 hingga 4 Jun 1989. Walaupun bantahan ini tidak mempunyai pemimpin yang jelas, mereka yang terlibat keseluruhannya mengutuk pemerintahan Parti Komunis China dan menyuarakan bantahan sehingga ke permintaan demokrasi penuh dan lebih kebebasan. Bantahan ini berpusat di Dataran Tiananmen di Beijing, tetapi bantahan secara besar-besaran juga berlaku di bandaraya China lain termasuk Shanghai.

Statistik dan anggaran yang dibuat dari pelbagai sumber menunjukkan:

• angka korban dalam lingkungan 4,000 sehingga 6,000 orang, kebanyakannya orang awam.
• 2,600 orang secara rasminya meninggal dunia pada pagi 4 June (kemudiannya disangkal) oleh Pertubuhan Palang Merah China. Seorang pegawai dari Pertubuhan Palang Merah China menganggarkan korban seramai 5,000 orang dan 30,000 yang cedera.
• 1,000 korban - anggaran Amnesty International.
• 7,000 korban - anggaran Soviet Bloc.
• lebih dari 3,700 korban tidak termasuk kehilangan dan mereka yang dinafikan rawatan - dakwaan sumber dalam kerajaan
• 186 orang individu yang disahkan mati sehingga akhir Jun 2006 - Profesor Ding Zilin.


Kriteria Pemimpin Dalam Islam

Adil Kepada Semua Orang Dan Tidak Pandang Bulu


“Hai Daud, sesungguhnya Kami menjadikan kamu khalifah (penguasa) di mukabumi, maka berilah keputusan (perkara) di antara manusia dengan adil dan janganlah kamu mengikuti hawa nafsu, kerana ia akan menyesatkan kamu dari jalan Allah. Sesungguhnya orang-orang yang sesat dari jalan Allah akan mendapat azab yang berat, kerana mereka melupakan hari perhitungan.”

(Shad: 26)


WASSALAM

6 comments:

  1. salam
    atuk...cantiknya bunga2 berwarna warni tu..

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum atuk..

    Waa bagai Uda dan Dara di Dataran Tiananmen tu Atuk, romantik bergambar berdua bawah pokok tu.

    ReplyDelete
  3. Jauh berjalan byk ilmu dpt,,bila lah suri berpeluang nk berjln gitu

    ReplyDelete
  4. bestnyaaa dataran tu sgt2 cantik
    banyak bunga2 segar

    aduhh tragis nyee sejarah pembunuhan beramai2 tuu .. duk bayangkan jgnlahh terjadi di malaysia kan tuk , biarlah aman damai .. biar perhimpunan apa sekalipun dlm keadaan baik shja ..

    ReplyDelete
  5. salam

    sungguh tragis peristiwa tu.. harap tak terjadi seperti itu di malaysia

    ReplyDelete

Terima Kasih Kerana Sudi Memberi Komen Pada Blog Atuk-phd® , Bersama² kita menuju kejayaan ...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...