Friday, December 31, 2010

Kembali Membuat Persedian ke Sekolah

Bismillahirahmanirohim

Assalamualaikum

Cuti hari Jumaat ini yang diberi, atas kemenanggan pasukan Harimau Malaya dalam menjuarai AFF SUZUKI CUP 2010 dimenafaatkan untuk mencari perbagai kelengkapan untuk persedian anak-anak ke sekolah pada hari Isnin nanti. Dianggarkan RM300 ke RM400 lagi.

Gambar di atas, baru sebahagian kelengkapan kesekolah, yang dibeli pada petang semalam. Itu sahaja dah menjakau seratus lebih RMnya. Saya bayangkan bagaimana ibu bapa yang seorang pekebun kecil, pekerjaan kampung sahaja, nelayan atau penoreh getah (tak termasuk Kak Ngah...he he) untuk membuat persiapan persekolahan anak-anak mereka. Tentu mereka merasa resah, tambah-tambah lagi bila sianak meminta-minta untuk dibelikan itu ini. Allahuakbar.

Bertapa Syukurnya saya, kerana Dia memberi sedikit kelebihan rezeki, dikurniakan anak-anak yang tidak meminta yang lebih daripada kemampuan ibu bapa mereka.

Pada hari pembukaan sekolah nanti, hendak disiapkan juga duit untuk juran sekolah, yuran PIBG dan perbagai yuran lagi. Tidak termasuk buku latihan...

Inilah sanario setiap awal tahun yang terpaksa dilalui

Wassalam

28 comments:

  1. aslkm Atuk

    Alhamdulillah kita masih dikurniakan rezeki. Bersyukur banyak2.

    ReplyDelete
  2. Salam Hari Jumaat, Salam Cuti. Salam anak-anak ke alam sekolah.

    ReplyDelete
  3. salam atuk
    sya dah siap sedia iron baju kelangkapan mereka, atur apa yg patut
    isnin senang terus sarung dan melangkah cergas ke sekolah.. ;p

    ReplyDelete
  4. salam

    Semua kena tukar baru ke??dah beli buku tulis ke tu??tak masuk yuran lagi kan..hurm, berat tu tanggungjawab..

    ReplyDelete
  5. Assallamualaikum Rozali,
    Selamat menyambut 2011.
    Tahniah kerana telah menyediakan kelengkapan buat anak untuk melangkah ke sekolah!
    Mama pula tak lah menyediakan apa-apa sebab dah besar-besar semua, paling kecil dah nak habis pun peringkat diplomanya!
    Cucu pula masih di ribaan..
    Salam buat anak itu "Selamat kesekolah dan maju jaya'

    ReplyDelete
  6. selamat menuju ke sekolah..

    belilah barangan buatan tempatan..!!

    anak yg masuk sekolah mak ayah yang kelam kabut..

    ReplyDelete
  7. Habis dah Musim Ria Cuti Sekolah...
    :D

    ReplyDelete
  8. Salam atukk :)

    Dah lama saye tak datang sini...
    Moga anak2 berjaya dalam hidup mereka :)

    Perbelanjaan utk anak2 hari ni adalah pelaburan masa depan... semoga semua jadi anak2 yg soleh dan solehah

    ReplyDelete
  9. Assalammualaikom wtb saudara atuk. Allhamdullah, hari cuti begini la waktu-waktu yang amat sesuai untuk meruskan urusan keluarga yang masih tinggal saki baki lagi.

    Semoga dengan pegorbanan yang perit ketika ini, menjadi asbab kejayaan anak-anak didunia dan akhirat.

    Semoga Allah melindungi dan memelihara keturunan tuan. amin ya Rob.

    JazakaAllah

    ReplyDelete
  10. Waalaikmusalam Mama Ju

    ya mama...terlalu bersyukur kpd yang Maha Pengasih

    terima kasih
    Wassalam

    ReplyDelete
  11. Waalaikmusalam AZ

    sama2 kita kesekolah hari isnin nanti

    terima kasih
    Wassalam

    ReplyDelete
  12. Waalaikmusalam Sayang Ibu

    Alhamdulillah
    persedian awal..tiada kelamkabut nanti

    terima kasih
    Wassalam

    ReplyDelete
  13. Waalaikmusalam Iman

    separuh ajer baru...beri semangat
    yg lama tu, contoh beg, untuk tusyen...he he

    pernah satu tahun tu (2005)
    perbelanjaan untuk anak belajar mencecah RM10,000.00 (motor, komputer dll)

    terima kasih
    Wassalam

    ReplyDelete
  14. Waalaikmusalam Mama Nadz

    Alhamdulillah
    dah ringan tanggungjawab
    saya baru lepas yg sulung shj

    Amin amin

    terima kasih
    Wassalam

    ReplyDelete
  15. Waalaikmusalam IE

    Insyaallah..beli buatan Malaysia

    ibu ayah yg sibuk ni
    anak masih mengadap tv ajer..he

    terima kasih
    Wassalam

    ReplyDelete
  16. Salam ckLah

    bersedia simpan game dan komputer ni...sabtu..ahad baru boleh main semula..he he

    terima kasih
    Wassalam

    ReplyDelete
  17. Waalaikmusalam Rupablik N9

    terima kasih banyak2 sudi bertandang lagi

    Insyaallah
    amin amin amin atas doa2 tu

    terima kasih
    Wassalam

    ReplyDelete
  18. Waalaikmusalam MI

    memang betul..masa cuti ni ambil kesempatan

    Insyaallah
    selepas kita bersedekah/pergorbanan, baru boleh berdoa, supaya tidak malu dgn Allah

    moga doa2 tu dimakbulkan Allah untuk keluarga saya dan untuk keluarga MI juga

    terima kasih
    Wassalam

    ReplyDelete
  19. adehh memang pening bro .. huhuh doa2 semoga tahun depan dimurahkan rezeki lagi huhuhu

    ReplyDelete
  20. samalah dengan saya...alhamdullilah beli seadanya...manalah tahu Fahd dapat tawaran ke sekolah lain pulak...tu pun banyak juga...belum beli lagi barang asrama

    ReplyDelete
  21. Alhamdulillah dengan nikmat Tuhan yang tidak terhingga

    ReplyDelete
  22. SALAM,
    ALHAMDULILLAH, SDR ROZALI MENYATAKAN KESYUKURAN SDR. INSYAALLAH, REZEKI AKAN BERTAMBAH LAGI. SELAMAT TAHUN BARU

    ReplyDelete
  23. Salam Ieda

    moga ieda pun dimurahkan rezeki juga

    terima kasih
    Wassalam

    ReplyDelete
  24. Salam Cikgu Sonata

    Insyaallah
    Fahd dapat ke MRSM/SM Sains nanti

    terima kasih
    Wassalam

    ReplyDelete
  25. Salam Ummiross

    Syukur
    Alhamdulillah

    terima kasih
    Wassalam

    ReplyDelete
  26. Waalaikumusalam LF

    moga LF pun dimurahkan rezeki yg halal

    terima kasih
    Wassalam

    ReplyDelete
  27. Salam MI

    Alhamdulillah

    terima kasih
    Wassalam

    ReplyDelete

Terima Kasih Kerana Sudi Memberi Komen Pada Blog Atuk-phd® , Bersama² kita menuju kejayaan ...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...