Wednesday, March 9, 2011

Penjajaran (alignment) tayar

Bismillahirahmanirohim

Assalamualaikum

Dua hari lepas menemani kawan sepejabat pergi membuat penjajaran tayar keretanya. Sekadar menemani sahaja, kerana bab kereta ni memang saya tak tahu langsung. Kalau kereta saya ada masaalah, saya akan mengadu hal kepada seorang kawan di seksyen lain, yang membuat part time sebagai pomen di kawasan rumahnya.

peralatan sekarang dah bertambah morden
menggunakan sensor, tak ada wayer lagi

Ini sedikit panduan yang saya copy dari blog Sharimi.
banyak terdapat panduan untuk menjaga kereta dalam blog beliau


Memeriksa Punca Stereng Kereta Berat

Ada ketikanya pemandu tidak berasa selesa apabila stereng menjadi semakin ketat dan berat. Anda perlu menggunakan lebih tenaga untuk memutar stereng dan keadaan ini menyusahkan terutamanya ketika meletak kenderaan dan apabila perlu banyak membelok.

Antara sebab keadaan ini berlaku termasuk tekanan tayar depan yang terlalu rendah, penjajaran (alignment) tayar depan yang kurang tepat, kekurangan atau kerosakan minyak pelincir di dalam kotak gear stereng, kekurangan gris pada sambungan rod stereng atau pengalas tayar depan dan penyelarasan yang kurang sempurna pada peralatan pengemudian.

Apabila berhadapan dengan keadaan sebegini, mula-mula periksalah tekanan tayar hadapan dan pelinciran sambungan rod stereng. Agar pemeriksaan dapat dilakukan dengan mudah, tongkatlah kenderaan hingga kedua-dua roda depan tergantung. Kemudian periksalah adakah sambungan dan skru sistem pengemudian cukup ketat.

Antara bahagian yang harus diutamakan pemeriksaannya termasuk kotak gear stereng, sambungan bebola atau gantungan depan termasuk hujung dan pangkal rod pengikat. Untuk mengetahui kerosakannya, putarlah stereng ke kiri dan ke kanan. Selepas itu putarlah stereng ke kanan penuh, kemudian gerakkan stereng sedikit ke kiri dan ke kanan.

Sistem pengemudian mempunyai peranan yang sangat penting, maka waspadalah terhadap pelbagai kelainan yang wujud. Dalam keadaan lain pula, ketika memandu kenderaan di atas jalan yang datar, stereng terasa cenderung untuk berputar ke sesuatu arah. Jadi, stereng terpaksa dipegang dengan kuat untuk mengelakkannya terus berputar ke satu arah.

Keadaan ini biasanya terjadi disebabkan tekanan tayar kiri dan kanan yang tidak sama, diameter rim kiri dan kanan yang tidak sama, penyelarasan penjajaran roda depan kurang tepat, pegas (spring) gantungan depan yang sudah lemah, patah atau kurang baik pemasangannya, penggalas roda depan sudah rosak atau kurang baik penyelarasannya dan brek dari salah satu roda depan atau belakang bergesel.

Apabila berhadapan dengan keadaan ini, pertama pastikan bahawa beban kenderaan cukup seimbang. Kemudian periksalah sama ada kedua-dua tayar depan dan belakang sama tekanannya. Jika tidak, samakan. Pandu kenderaan perlahan-lahan di atas jalan datar. Luruskan arah kenderaan, rasa dan perhatikan bagaimana kenderaan berjalan. Apabila kenderaan masih cenderung untuk membelok ke satu arah, hentikan kenderaan dan lakukan pemeriksaan seterusnya.

Diameter luar rim kiri dan kanan (untuk roda depan dan belakang) harus sama. Kemudian periksa adakah salah satu pegas depan sudah lemah atau patah. Selain itu, ada kemungkinan juga penyelarasan brek kurang baik atau hanya sebelah yang berfungsi.

Kerosakan pada sistem kemudi boleh menjejaskan sistem keselamatan. Oleh itu, penjagaan aspek penjajaran roda depan tidak boleh dipandang ringan.

Sumber maklumat: https://sharimi.wordpress.com/2009/10/10/tip-tip-penjagaan-kereta/

Wassalam

25 comments:

  1. erm agaknyer la kan tuk, kete suya pun nak kena buat alignment . lama dah tak buat.. stereng mmg rasa berat pun sekarang.. Esok nak pergi chek lah.. Thanx info ni

    ReplyDelete
  2. Salam Suya

    beringat sebelum kena
    eluk buat sebelum balik kg tuuu

    terima kasih
    Wassalam

    ReplyDelete
  3. Amy sekarang semua x amek tau dah semua hubby yang buat huhuhu...

    ReplyDelete
  4. memang canggih kan .. lepas ini kalau wanita sendiri nak pi buat alligment x perlu ada org lelaki :)

    ps : thanx bro bagi kata2 semangat buat ieda .. sungguh ieda hargai ...

    ReplyDelete
  5. Assalammualikom wtb Tuan Rozali. Apa kabar. Waktu kerja pun sempat membaiki kereta ya.

    2 minggu lepas baru pergi buat alignment dan Blancing tayar. Sangat penting tayar ini.

    JazakaAllah

    ReplyDelete
  6. Salam cik rozali.

    Selalu ikut suami p aligment kete..tolong tgok jer heheheh

    ReplyDelete
  7. Assalamualaikum Rozali

    ummiross pun tak tau ape2 pasal kereta ni, tau naik je...

    ReplyDelete
  8. Assallamualaikum Rozali,
    Wah bab kereta ni, mama fail terus..kalu ada apa-apa masalah babah yang tolong bawa ke bengkel.

    mama tahu pam minyak jer...

    ReplyDelete
  9. nak kena buat juga ni..lama dah tak buat

    ReplyDelete
  10. masa mengajar di cameron dulu,dalam sebulan dua mesti buat aligment...kalau tidak tayar botak sebelah...

    ReplyDelete
  11. Salam Amy

    bagus hubby yer
    tanda dia sayang la tu

    terima kasih
    Wassalam

    ReplyDelete
  12. Salam Ieda

    perempuan sekarang ni dah maju...
    kadang2 dia lebih tahu lagi

    ps:banyakan memohon drp Nya

    terima kasih
    Wassalam

    ReplyDelete
  13. Waalaikumusalam MI

    he he...dah nak dekat waktu rehat...

    penjagaan yg rafi...Insyaallah selamat

    terima kasih
    Wassalam

    ReplyDelete
  14. Waalaikumusalam Shami

    nanti selalu ikut, lama2 tahu ler

    terima kasih
    Wassalam

    ReplyDelete
  15. Waalaikumusalam Ummiross

    tapa ummi...janji kami sampai kat sana, ummi bawa kami jalan satu bandar kuching....he he

    terima kasih
    Wassalam

    ReplyDelete
  16. Waalaikumusalam Mama Nadz

    terima kasih babah, kerana tolong mama saya....

    terima kasih
    Wassalam

    ReplyDelete
  17. Salam Iman

    kena buat tu..
    nak cuti sekolah ni..misti jln jauh

    terima kasih
    Wassalam

    ReplyDelete
  18. Salam Sham

    misti lah tuuu
    jalannya bengkang bengkuk
    kalau tidak...bahaya tuuu

    terima kasih
    Wassalam

    ReplyDelete
  19. asben sy sll paksa sy ikut dia g repair keta..... malas sungguh nak ikut. tak minat ;p

    tp asben sy kata, buat alignment gunakan komputer tu x brp best compared to guna wayar mcm dulu2. kualiti nya tak sama, yg lama lagi bagus

    ReplyDelete
  20. Salam Mak Su

    temankan ler
    kan dulu janji semua bersama...he he

    mukin ada benarnya
    contoh...tukangan tangan dgn msin ..
    lebih baik buatan tangan

    terima kasih
    Wassalam

    ReplyDelete
  21. Salam,

    Selalu mmg tak pernah amik tau pasal keta nih..huhu. Baca info ni 2-3 kali tak paham jugak. Nampaknya kena serah dkt hasben aje..hehe

    ReplyDelete
  22. Waalaikumusalam Normaliza

    kesian hasben
    he he

    ReplyDelete
  23. Salam Tuan Haji.. itukah sebabnya ye.. terima kasih info yang menarik dan berguna.. Terutama kepada wanita ni..

    ALL IN ONE

    ReplyDelete
  24. Salam THR,

    untung ye ada personal pomen..Dapat pula khdmat nasihat .

    Terima kasih ats perkongsian info ini..Amat2 berguna untuk mnjamin keselamatan dan keselesaan dalm pemanduan berhemah.

    ReplyDelete
  25. Nak cari tayar? Cuba website http://mytayar.com
    Ada > 20 kedai di kawasan Lembah Klang yang feed harga kat website. Harga yang dipaparkan dah masuk balancing dan valve. Free alignment kalau beli 4 tayar. Confirm tak kena tipu dengan kedai sebab semua terms + conditions dah dijelaskan di website.
    Anda hanya perlu masukkan spec tayar terus ke website. Website akan menunjukkan info mengenai offer dari Network Workshops kami. Anda boleh pilih apa yang penting untuk anda samada harga, lokasi, jenama atau model tayar.
    Kita akan pantau kedai supaya mereka tak menipu customer website. Anda hanya perlu bayar 5% deposit online. Lepas tu website akan hantar email info mana nak pergi. Balance 95% bayar terus kat kedai.
    Nak cari bateri dan package service kereta pun ada...

    ReplyDelete

Terima Kasih Kerana Sudi Memberi Komen Pada Blog Atuk-phd® , Bersama² kita menuju kejayaan ...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...