Thursday, June 2, 2011

Masjid Al Saleh, Yaman-Umrah 2011-6

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم

السّلا م عليکم ورحمةالله وبرکة

Lawatan yang kedua ialah ke Masjid Al Saleh
mengambil sempena nama Presiden Yaman
yang membiayai sepenuhnya kos pembenaan masjid ini

menjadi mercu kemegahan Islam di Yaman



macam bunga tahi ayam







tempat wuduk

Dataran dalam masjid







pandangan dalam sebelah kanan masjid

mimbar

Karpet di dalam masjid


Masjid Al Saleh

Masjid Al-Saleh adalah sebahagian dibuka pada bulan Ramadhan / September, 2008 banyak orang dari Sana'a dan pengunjung dari governorates pergi untuk berdoa di dalamnya.

Masjid presiden yang dibina pada beban presiden dianggap sebuah bangunan Islam yang besar dan salah satu ciri khas kota Sana'a. Menelan belanja $60 juta

Masjid ini ditandai dengan enam menara yang berbeza, masing-masing mencapai ketinggian 100 meter, dan ciri lima kubah. Keempat kubah kecil semua 20,35 meter dan tinggi 15,6 meter dengan diameter, sementara kubah tengah besar 39,6 meter dan tinggi 27,4 meter dengan diameter. Seluruh struktur dibina sesuai dengan standard tertinggi bagi keselamatan.

Masjid, pada dasarnya, bertujuan untuk melayani sebagai simbol abadi baik Islam dan warisan Yaman dan, dengan demikian, harus mampu menahan kerosakan semasa. Dengan pemikiran ini, bahan bangunan dipilih untuk daya tahan dan ketahanan terhadap keadaan cuaca ekstrim.

Struktur utama bangunan diperbuat dari konkrit bertulang konkrit-Yaman, berkat reputasi untuk menjadi berkualiti tinggi. Selain itu, Presiden Saleh mengarahkan bahawa batu masjid harus dilaksanakan secara eksklusif dengan bahan-bahan ditemui di tempatan.

Mengambil isyarat dari prestasi kuno arsitektur Yaman, seperti Kuil Bilqis dan Empangan Marib, arkitek masjid bertekad untuk meniru ciri-ciri tertentu.

Kompleks masjid, yang meliputi beberapa bangunan penunjang, yang besar-menduduki seluas 27.300 meter persegi. Dewan besar masjid sendiri memiliki keluasan 13,596 meter persegi, langit-langit naik ke ketinggian 24 meter, dan diatasi oleh kubah bermotif halus. Balai ini mempunyai kapasiti sehingga 44,000 orang pada satu masa, dan mempunyai bahagian perempuan berasingan.

Walaupun masjid ini dibina dengan gaya tradisional jelas mencerminkan dimensi senibina Himyarite kuno dengan bahan bangunan batu dan lain-lain ditemui di tempatan, ini mungkin sebuah struktur moden dan dibina sesuai dengan standard antarabangsa tertinggi.

Pembangunan inspirasi dari jambatan Al Saleh masjid jurang antara tamadun purba Yaman dan warisan senibina dan teknologi moden, dan dengan cekatan mengintegrasikan warisan dihargai dan inovasi baru. Ini juga akan menjadi peranan penting sebagai sumber untuk kajian ilmiah dalam ilmu-ilmu sosial dan keagamaan. Masjid Al Saleh terikat untuk menjadi institusi Yaman utama budaya selama bertahun-tahun tak terhitung yang akan datang,

Dewan ini mempunyai 10 pintu di sisi timur dan barat, lima pintu di sisi selatan menuju halaman belakang masjid, halaman kuliah syariah Islam, dan di daerah wudhu.

Masjid ini dilengkapi dengan penghawadingin sentral yang moden dan sistem memadam kebakaran. Arkitek mengatakan bahawa sebahagian besar bahan bangunan yang digunakan dalam pembangunan masjid adalah bahan tempatan. Arsitektur Yaman dan gaya tamadun Islam banyak digunakan termasuk ayat-ayat Al-Quran di dinding dan sisi masjid, mencipta karya yang unik dari arsitektur masjid ini.

Arkitek juga menambah bahawa masjid ini dilengkapi dengan sound modern dan teknik penghantaran televisyen, di samping perpustakaan naskah. Projek ini juga merupakan perkhidmatan bersepadu, letak kereta yang boleh menampung ribuan kenderaan di samping taman dan halaman hijau yang mengelilingi masjid.

rujukan:http://www.yementourism.com/tourism2009/interests/detail.php?IBLOCK_ID=104&SECTION_ID=294&ELEMENT_ID=2695











Rasulullah s.a.w. di dalam Hadith yang diriwayatkan oleh Bukhari, bermaksud:

“Sesiapa yang membina sebuah masjid kerana mengharapkan keredhaan Allah s.w.t., nescaya Allah membangunkan untuknya sebuah rumah di dalam syurga Firdaus.”

(Mustafa 1992: 363)

Wassalam

17 comments:

  1. sungguh indah bumi ALlah, untuk dapat mengembara keliling dunia

    ReplyDelete
  2. Assallamualaikum Rozali,
    Gambar-gambar pun cantik ditangkap..pemandangan di sana tentu indah sekali. Kawasan di sana pun nampak bersih.
    mama kagum dengan senibina masjid tu.Beli apa di Yaman?

    ReplyDelete
  3. assalamualaikum,

    terasa dah lambaiannya...bilalah agaknya giliran saya....

    ReplyDelete
  4. Salam Imanshah

    bila kita jauh berjalan
    lagi jelas kekuasaan Allah

    anak2 dah besar sikit, baru boleh merasa berjalan..Alhamdulillah

    terima kasih
    Wassalam

    ReplyDelete
  5. Waalaikumusalam Mama Nadz

    perbelanjaannya $60 juta, kalau RM, mukin kali 4 kut...tentu indah..sebab mahal

    kebersihannya memang dijaga selalu, ada pertugas nya

    cuma beli satu cenderamata sahaja..he he

    terima kasih
    Wassalam

    ReplyDelete
  6. Waalaikumusalam Tn Hj MA

    sungguh indah
    seni bena/ukiran tempatan

    terima kasih
    Wassalam

    ReplyDelete
  7. Waalaikumusalam Cikgu Humairi

    Insyaallah tunggu gilirannya
    saya doakan agar cikgu sekeluaraga akan dijemputNya, utuk menjadi tetamuNya

    terima kasih
    Wassalam

    ReplyDelete
  8. salam atuk phd
    maaf lama tak berkunjung.
    suya sangat sibuk sekarang ni.
    insyaALLAh, nanti akan bersiaran lagi.. indahnya gambar2 yang dikongsikan.. Atuk, tq selalu jenguk blog suya.. Sekarang suya offline seketika sebab menghadiri kursus preparation sebelum mula bertugas 13hb nanti.doakan kejayaan suya di alam kerjaya pula yer atuk phd.. tq

    ReplyDelete
  9. Waalaikumusalam Suya

    selamat bertugas kembali
    moga maju dan terus berjaya

    terima kasih
    Wassalam

    ReplyDelete
  10. SUBHANALLAH

    cantiknya bro Rozali.. Syahdu je kan..

    ReplyDelete
  11. Assalamualaikum Atuk,

    Alhamdulillah banyak info yg kami dapat..terima kasih..bahagianya kalau banyak duit..boleh bina masjid mcm ni kan..tapi keihklasan penting walaupunpun sedikit yg disedekahkan..kan atuk..Allah Maha Mengetahui..

    ReplyDelete
  12. Salam Yan

    memang cantik menawan, besar pula

    terima kasih
    Wassalam

    ReplyDelete
  13. Waalaikumusalam Kak Sidah

    baru mula nak melancung akak
    sebelum ni anak2 kecik lagi

    Allah nilai keikhlasan
    tidak kira kuantiti

    terima kasih
    Wassalam

    ReplyDelete
  14. salam tuan hj,

    subhanallah...
    satu keseniaan halus yang mngamit rasa damai dan tenanag..citerkan pengalaman bersoalt didalamnya?? adakah ada kelainan auranya tika di bbrapa masjid ni....

    tq

    ReplyDelete
  15. Waalaikumusalam Ain

    memang halus seni mereka
    seni yg menarik dan terpesona

    cuma sempat solat tahiyatul masjid shj
    cuma kagum dengan keindahan yg Allah kurniakan melalui tangan2 manusia

    terima kasih
    Wassalam

    ReplyDelete
  16. salam,senibina islam yang teramat cantik dan unik.disini belum ada lagi yang seunik ini.terimakasih tuan empunya badan krn sudi snap foto yang cantik ini.

    ReplyDelete

Terima Kasih Kerana Sudi Memberi Komen Pada Blog Atuk-phd® , Bersama² kita menuju kejayaan ...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...