Monday, February 27, 2012

Baucer 1 Malaysia


بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم
السّلا م عليکم ورحمةالله وبرکة

Selepas makan laksa dan solat Zhuhor, pada hari ahad semalam, bawa Kak Yang dan Kak Uda ke kedai buku MPH, JJ, Wangsa Maju. nak perabiskan baucer 1 Malaysia.

Kak Uda, cuma ada 2 bulan sahaja lagi di metrik. Jadi tiada keperluan yang lebuh mustahak. Kak Yang baru seminggu masuk ke sem II.

Nak beli calculator, sudah habis, nak beli kertas A4, tinggal yang mahal harganya ajer, nak beli kamus, kat rumah dah banyak.


Jadi cuma beli beberapa buah novel dan alat tulis beberapa doz. (buat stok)


Dalam setengah jam saya memerhatikan di kuanter cashers, cuma ada seorang yang memebeli buku pelajaran. Yang lain kebanyakanya semua membeli buku komek, novel dan alat tulis

Disini saya berpendapat secara peribadi, ada pembaziran dan tidak dapat mencapai tujuan utama baucer 1 Malaysia disalurkan kepada penuntut-penuntut.

Selepas solat Asar pula, kami menghantar Kak Uda balik ke mertriknya, Banting. Kak Ngahnya memberi kata-kata semangat kepada Kak Uda yang akan menduduki peperiksaan akhir pada bulan April nanti.

Kemudian, jalan pulang, singgahkan Kak Yang pula di UPM. Hampir pukul 10.00 malam baru sampai ke rumah.



Tanggung jawab terhadap Anak

Imam Sajjad as telah berkata,

"Adapun yang menjadi hak anakmu ialah, engkau harus tahu bahwa ia adalah darimu, dan kebaikan dan keburukannya di dunia ini dikaitkan kepadamu. Engkau juga berkewajiban membantunya dalam masalah akhlak yang baik, mengenal Allah dan ketaatan kepada-Nya. Maka berkenaan dengannya hendaklah engkau seperti orang yang yakin akan mendapat pahala jika berbuat kebajikan kepadanya dan mendapat siksa jika berbuat jelek kepadanya."


WASSALAM

26 comments:

  1. Salam Atuk.Moga Jadilah ibu bapa yg bertanggungjawab (isyaAllah mudah2an kita melaksanakannya)
    Ada masa singgahlah ke rumah, UPM tu dah tak jauh dgn rumah kami.

    ReplyDelete
  2. Salam atuk,
    Masalahnya atuk kerajaan bagi voucher lambat ,adik saya dah beli buku2 utk peperiksaan semesternya awal2lagi..baru dpt voucher..

    Itulah sebab pelajar jual voucher, nak dptkan kembali duit tersebut.

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikun Atuk

    Saya juga menganggap pemberian baucer kepada pelajar IPTA tidak sesuai dan banyak penyelewengan.

    ReplyDelete
  4. Salam THR

    Di kolej tempat saya mengajar ni, siap diadakan Hari Pelancaran Baucer Buku 1Malaysia yang disampaikan oleh wakil rakyat.

    Lepas tu jurujual International Book Store (IBS) dari KL pun datang buka kaunter. Jual novel, jual buku mamasak, jual buku teks yang tak relevan (edisi lapok), jual komik,dsb.

    Sekarang ini semeter Februari sudah bermula. Students tak beli buku teks sebab baucer sudah habis beli buku-buku yang tidak ada kaitan dengan pelajaran. Yang untung ialah kedai buku.

    ReplyDelete
  5. assalamualaikum atuk : ade baeknya kalau baucer ni diberikan kepada pelajar semasa mereka mendaftar masuk ke u atau masa 1st day sekolah kan... baru lah byk keperluan boleh dibeli

    ReplyDelete
  6. Ms sy belaja dulu, kitorang seme kena ada duit yg byk. Beli kamera la, pc saban semester nak kena upgrade la (brg2 dlm pc beli sendiri), assesment lak nak kena beli tu nak kena beli nie.....mmg byk duit nak kena pakai. Duit PTPTN tu rs mmg tak ckp. Baki yg ade, bt lepas belanja utk mkn je. Yg lain, mtk org tua. Tp sy pelik, ada sesetengah bdk yg kursusnya hanya melibatkan kertas A4 je...selalu tak ckp duit. Nak kate diorang beli buku, tak jugak. Nak2 skg nie ade baucer lagi. Tp tetap tak ckp duit. Aishhh! Mcm mane tu?

    ReplyDelete
  7. As- Salam Atuk..

    Ada Pelajar yg menjual pula Baucer tersebut utk mendapatkan duit tunai..harus dikaji secara mendalam lg pemberian Baucer ini masa akan dtg

    ReplyDelete
  8. matlamat 'menghalalkan' cara... :)

    ReplyDelete
  9. Waalaikumusalam Mama Ju

    Alhamdulillah
    mam antara ibu yg berjaya dan bertanggungjawab

    ada juga sekali sekala pergi ke listari perdana tu..
    Insyaallah akan singgah

    terima kasih

    ReplyDelete
  10. Waalaikumusalam Siti

    mukin masa penyerahan baucer tu tidak sesuai baki kita

    terima kasih

    ReplyDelete
  11. Waalaikumusalam Mak Wan

    ramai yg sependapat dgn mak wan

    terima kasih

    ReplyDelete
  12. Waalaikumusalam THMSH

    ada udang di sebalik mee...he he

    terima kasih

    ReplyDelete
  13. Waalaikumusalam Afeezz

    saya cukup setuju cadangan tu...

    terima kasih

    ReplyDelete
  14. Salam Fara

    bila dah habis baucer....mak bapa la jadi magsa...he he

    terima kasih

    ReplyDelete
  15. Waalaikumusalam Aye

    beri kena kerana Allahtaallah
    Insyaallah tiada pembaziran

    terima kasih

    ReplyDelete
  16. Salam Book Seller

    setiap duit siling ada 2 muka...

    terima kasih

    ReplyDelete
  17. Salam cik rozali...

    Semoga kita sentiasa berfikir dan waspada dengan apajua jenis gula2 yang punya agendanya...hehehe

    ReplyDelete
  18. murah rezeki dpt baucer tuh kan..alhamdulillah...

    ReplyDelete
  19. salam
    kalau bg tunai...ramai yg 'menyeleweng'...beli topap la..kalau bg voucher,kebanyakan buku2 yg diperlukan semuanya dah ada...anak saya yg 6 atas tu,masih berbaki rm150 lagi...tak tau nak beli apa dah...:)

    ReplyDelete
  20. assalamualaikum atuk,
    anak buah sy sem akhir jadi x adalh keperluan yg hendak dibeli...boucher tu di belanjakn kat adik dia dan anak2 sy. dpt lh beli buku2 rujukan dan alat tulis.

    ReplyDelete
  21. kalau lady, baucer 200 rgt lady leh beli sebuah buku jerk.. sebab buku2 lady zmn universiti dulu semua mahal2.. huhu

    ReplyDelete
  22. Assalamualaikum,

    Apa nak kesah kan...
    duit umpama janggut, cukur hari ini....esok tumbuh lagi!

    ....cuma tumbuhnya mungkin lebi jarang...berkerinting pula!

    ReplyDelete
  23. Salam atuk..
    sihat tak? lama tak singgah sini..
    maaflah sibuk sikit.

    baucer buku?? masih ada dlm rm50 ringgit je..

    ReplyDelete
  24. zuan baru pakai 50 je atuk, bakinya nak pakai bila naik semester nanti :)

    ReplyDelete
  25. eeemmmmm kena bijak ... sebab tujuan asal membantu meringankan beban kos pelajar...

    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    Story terbaru blog kami...
    diy pasang flash brake light

    ReplyDelete
  26. assalamualaikum atuk...tahniah dpt baucer 1 Malaysia...:)

    ReplyDelete

Terima Kasih Kerana Sudi Memberi Komen Pada Blog Atuk-phd® , Bersama² kita menuju kejayaan ...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...