Wednesday, February 8, 2012

Cerita Hari Cuti-1

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم
السّلا م عليکم ورحمةالله وبرکة

Atuk nak ke mana agaknya



arah mph menunjukan 5
dengan kelajuan 40 km/j
serta menggunakan gear 3



Abu Hurairah r.a meriwayatkan

seorang lelaki berkata (kepada Rasulullah), wahai Rasulullah, saya akan
memulai perjalanan (musafir), jadi berikanlah nasihat kepada saya.
Nabi berkata:
hendaklah engkau bertakwa kepada Allah dan bertakbir setiap kali melewati (melalui) tempat yang tinggi.
Selepas lelaki itu pergi, Nabi s.a.w berdoa,
“Ya Allah, dekatkanlah jarak perjalanannya dan mudahkan perjalanannya.”


(Hadis diriwayatkan oleh Tirmidzi)



Dianjurkan agar segera kembali ke pangkuan keluarga apabila urusan sudah selesai.

Sabda Nabi Muhammad SAW:

“Perjalanan adalah sebahagian daripada azab. Dia tidak dapat makan enak dan minum sepuas-puasnya serta tidur dengan nyenyak. Apabila seorang daripada kamu sudah menyelesaikan hajatnya, segeralah kembali kepada keluarganya.”

(Hadis diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim


WASSALAM

32 comments:

  1. Alhamdulillah. ilmu br yg sy dpt.. ;)

    ReplyDelete
  2. assalamualaikum atok...

    cameron highlands????

    ReplyDelete
  3. salam
    40km/j...nak kemana tu....perjalanan yg ala2 makan angin tu...

    ReplyDelete
  4. assalamualaikum atuk : pi deting bersama isteri dan anak2 la tuh...

    ReplyDelete
  5. Berjln je En.Atuk nie. Syok betul. Tp cpt2 blk. T tertunggu2 kesayangan2 kat umah tuh. Hiks~

    ReplyDelete
  6. Salam Zulhilmi

    selamat datang ke phd

    terima kasih

    ReplyDelete
  7. Waalaikumusalam Sahrom

    tinggi sangat tu...
    rendah sikit lagi...

    terima kasih

    ReplyDelete
  8. Waalaikumusalam Kamsiah

    tak boleh laju...sebab naik bukit...he he

    terima kasih

    ReplyDelete
  9. Waalaikumusalam Afeezz

    lagi ramai afeezz

    terima kasih

    ReplyDelete
  10. Salam Fara

    sesekali aje...
    penuh kereta....nanti atuk cerita

    terima kasih

    ReplyDelete
  11. zuan selalu melalui prjalanan yang jauh iaitu seremban ke arau...

    :D

    ReplyDelete
  12. macam mendaki je tu tuk.. ke cameron ke?

    ReplyDelete
  13. Salam,
    Atas apa sebab pun, apabila disandarkan kepada kerana Allah swt, maka ganjaran akan menanti kita, insyaAllah

    ReplyDelete
  14. Assalamualaikum Atuk...

    Nak ke mana tu,bercuti ke Cameron Highland ke Atuk?

    Semoga selamat pergi dan selamat kembali...

    ReplyDelete
  15. assalamualaikum atuk..gi jejalan ke Cameron Highland yer...:)

    ReplyDelete
  16. wah2 syoknyeeeee tukk
    CH layiee .. sejukkkkkkkkk ;)

    ReplyDelete
  17. Assalamualaikum Atuk..

    40/kmj - gear 3, bukit mana pulak yang di redah tu?

    ReplyDelete
  18. Salam Saiazuan

    kira2 balik kampung la tu yer

    terima kasih

    ReplyDelete
  19. Salam Suya

    tengah mendaki tu...

    terima kasih

    ReplyDelete
  20. Waalaikumusalam Dato' LF

    Insyaallah
    mengeratkan silaturahim

    terima kasih

    ReplyDelete
  21. Waalaikumusalam Ummiross

    bukan Cameron Highhland
    tapi tempat tinggi juga...he he

    terima kasih

    ReplyDelete
  22. Waalaikumusalam Mama

    tak
    tapi tempat sejuk sikit ajer

    terima kasih

    ReplyDelete
  23. Salam Ieda

    sejuk sikit ajer...

    terima kasih

    ReplyDelete
  24. Waalaikumusalam DO

    bukit ni cantik.........he he

    terima kasih

    ReplyDelete
  25. Assalam Bro..

    kalau ke mana2 selalunya kan sudah ada time kan..so pasti cepat2 balik rumah lepas jalan2.heee

    ReplyDelete
  26. Assalammualaikum..cam gi tempat tinggi ajer ni...

    ReplyDelete
  27. assalamualaikum - naik bukit mana ni?
    Kalau CHighland - lagi slow - Fraser Hill? Genting ?

    ReplyDelete
  28. Salam THR

    Bukit rendah ke bukit tinggi? Macam jalan nak ke Genting Highland je tu.

    Saya cuti-cuti ni pergi pantai ... bukan untuk mandi manda, tapi beli ikan segar.

    Wasalam.

    ReplyDelete
  29. nak pi mana tu??
    makan angin ka??

    ReplyDelete
  30. assalamualaikum atuk..bukit fraser??? hihihihh

    ReplyDelete
  31. Salam
    Tkasih, saya tak pernah baca hadis tu.
    Bapa saya ada ajar doa naik tpt tinggi.Byk yag DIA AJAR, SAYA LUPA SBB TAK AMAL!

    ReplyDelete
  32. Waalaikumusalam

    Yan,Kak Ina, Cikgu Sonata, THMSH, Diana, Sahrom dan Mama Ju.....

    terima kasih banyak2

    ReplyDelete

Terima Kasih Kerana Sudi Memberi Komen Pada Blog Atuk-phd® , Bersama² kita menuju kejayaan ...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...