Friday, March 2, 2012

Koi Sulung Sampai Ajalnya


بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم
السّلا م عليکم ورحمةالله وبرکة

Sudah hampir tiga tahun saya membeli kolam ikan ini dan
selama itu juaga kolam ini menjadi kegeraman anak-anak jiran
termasuk anak-anak saudara.


Ini ikan sulung yang akhir telah sampai ajalnya


meraikan semasa saya hendak pergi ke pejabat
dan menyambut riang semasa pulang daripada kerja
kerana pada masa itu tuannya akan memberi makan


sepanjang 18 inci





Haiwan ini harus dibela, dijual dan diniagakan, tetapi hendaklah dengan syarat-syaratberikut:

1. Tidak bermaksud untuk berbangga dan bermegah-megah, sebagaimana adat orang mewah dan berada. Hukum pengambilan barang-barang hiasan itu bergantung kepada niat.

2. Jangan lekakan tanggungjawab kita kepada Allah seperti solat, tanggungjawab kepada keluarga, disebabkan oleh pembelaan haiwan dan sesuatu yang berupa hiasan.

3. Jangan cuai melaksanakan tanggungjawab terhadap haiwan yang dipelihara seperti memberinya makan, minum dan keselamatannya.
Sumber: disini


“apabila tidak menganggu siapa-siapa, tidak mengganggu tetangganya ataupun selain mereka”
Sumber : disini

Beliau juga berfatwa yang sama tentang ikan hias, yaitu boleh selama tidak ada kedzaliman.
Sumber : disini


WASSALAM

23 comments:

  1. Assalamualaikum Atuk...

    Dah tiba masa dia kan Atuk...

    Ikan koi ni ikan perhiasan org kaya2 ke? Hurmm

    ReplyDelete
  2. alahai sayangnya tapi nak buat macam mane dah sampai ajalnya...huhu mesti sedihkan atuk..

    ReplyDelete
  3. En.Atuk...mati sebab penghujung usia ye?

    ReplyDelete
  4. Assalamualaikum Atuk..

    Tentu terasa sayang kan Atuk walaupun hanya seekor ikan. Patah tumbuh, hilang berganti Atuk, InsyaAllah.

    ReplyDelete
  5. assalamualaikum atuk...

    sian ikan koi tok..dah sampai masa dia..aterr beli la ikan koi lain pulak...atau nak cuba ikan arowana atau flowerhorn plak ke...huhu

    ReplyDelete
  6. Waalaikumusalam DO

    ikan yg ini kurang bernasib baik
    dapat kat atuk...he he

    terima kasih

    ReplyDelete
  7. Salam Amy

    tengah bergabung ni...he he

    terima kasih

    ReplyDelete
  8. Salam Fara

    tak tahu le
    mukin kena baling dgn batu..

    terima kasih

    ReplyDelete
  9. Waalaikumusalam Ummiross

    ada 5 - 6 ekor lagi

    terima kasih

    ReplyDelete
  10. Waalaikumusalam Me and my

    arowana mahal la... tak mampu...he he

    terima kasih

    ReplyDelete
  11. assalamualaikum..

    ye tak ye jugak..kalau beli arowana..nanti orang nak curi lak kan..tok..

    ReplyDelete
  12. saya bela ikan tak pernah lebih 2 tahun...yang sekarang pun nak dekat 2 tahun ..hari tu dia berenang dah menyenget2 ..risau..ingatkan nak mati dah..3 hari macam tu.sekarang dah ok balik..seronok sangt sebab dia jinak kemain.

    ReplyDelete
  13. assalamualaikum atuk...alahai cian nyer die...:)

    ReplyDelete
  14. anak2 saya suke bila kami pelihara ikan .. tapi bukan lah ikan yg cantik macam atuk nye nie ..

    dah mati juga akhirnya .. dah ajal kan tukk .. besar gak tu ;)

    ReplyDelete
  15. salam atuk,

    dah lama saya berhajat nk bela ikan ni tp masih tak kesampaian lagi...

    ReplyDelete
  16. hmm dah sampai ajalnya.. besar la atuk punya..kat rumah zuan kecik je..

    ReplyDelete
  17. salam...hari terakhir nyawa ikan flowerhon saya sama dengan tarikh kematian ibu saya...........

    ReplyDelete
  18. uihhhh dahhh besar panjang tuu... 3 taun bersama tuannya

    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    Story terbaru blog kami...
    diy balut cover door panel kereta

    ReplyDelete
  19. salam
    dulu2 ada jugak bela ikan koi ni..akuarium besar...lletak kat luar rumah...cantik sgt kaler dia,warni warni...sekali saya tukar air(cuci akuarium),tak perasan air PH dah habis...mati ikan2 tu...

    ReplyDelete
  20. assalamualaikum atuk...

    mmg cantik ikan itu...besarnya seperti seekor ikan siakap

    ReplyDelete
  21. mesti sedih.. bersabar la yer

    ReplyDelete

Terima Kasih Kerana Sudi Memberi Komen Pada Blog Atuk-phd® , Bersama² kita menuju kejayaan ...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...