Thursday, March 15, 2012

Telur Pindang


بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم
السّلا م عليکم ورحمةالله وبرکة

Dah lama tak makan telur pindang
tadi baru dapat makan
pemberian daripada seorang kawan sepejabat
yang telah mengadakan majlis walimah adik beliau


Bunga telur pindang



Bahannya:

telur ayam
Daun senduduk,
Daun mengkudu,
daun salam
daun kunyit.
Lengkuas-diketuk
Daun pandan
Daun lengkuas
daun serai wangi,
Kulit bawang
kicap manis
Ketumbar biji
Jintan manis
Jintan putih
Garam,
serai
1 ketul asam jawa.

Ada sesetengah tempat merebus telur ini sampai tiga hari
(sumber daripada google)


Nabi Muhammad s.a.w bersabda

“Gunakanlah Habbatus Sauda’ kerana di dalamnya terdapat sejenis ubat dari segala jenis macam penyakit kecuali As Sam (maut)”

(HR. Bukhari, Muslim)



WASSALAM

17 comments:

  1. assalamualaikum atuk...telur pindang ni mmg sedap selalunya kalau mama teringin nak makan mama buat sendiri je...

    org Johor mesti x akan lupa telur pindang ni semasa kenduri kawin...:)

    ReplyDelete
  2. assalamualaikum atuk : betul tu, kata mak saya, telur pindang ni mmg direbus sampai 3 hari...

    ReplyDelete
  3. waaa..bestnye..bunga telur masuk blog...hehehe..;-)

    ReplyDelete
  4. salam
    frust pertama kali ke johor th lepas,tuan rumah tak sediakan telur pindang...cari2 kat pasar jugak tak jumpa...

    ReplyDelete
  5. yesss...saya suka telur pindang - mahal harganya - kalau kat Johor RM1.00 @ lebih sebiji ( tak berapa nak ingat ) tak tahulah sekarang dah naik harga. Pernah gak saya cuba buat - tak sanggup nak merebus tu...lama bebeno - nak makan punya fasal - masak jugak lah...kat sini jarang jumpa - ada jugak kalau pergi rumah orang kawin ada orang beri telur ni

    ReplyDelete
  6. Assalamualaikum Atuk..

    Sedapnya telur pindang, lama sangat dah tak makan telur pindang ni...

    ReplyDelete
  7. assalamualaikum atuk...

    bestker telur pindang?.saya x pernah makan...

    ReplyDelete
  8. Salam Tuan Haji, waaahhh banyak tu bahan dia, tak terbuat!

    ReplyDelete
  9. Assallamualaikum,

    Teringinnya dengan telur pindang, ..di Kedah tak ada orang bagi telur pindang waktu kenduri. Tentu berkhasiat ni..

    ReplyDelete
  10. salam tuk..

    teman idok makan telur pindang ni tuk..idok gemor..

    ReplyDelete
  11. Orang belah johor ni biasa dengan telor oindang ni... uncle pon suka!

    ReplyDelete
  12. sedapnya telur pindang.. waktu saya kahwin dulu pun mmg rebus telur pindang 2-3 hari.. org johor kan.. mesti nak telur pindang jugak..

    ReplyDelete
  13. Salam En.Atuk,

    Sy suke sgt mkn telur pindang. Skg nie mmg sudah nak dpt telur ni. Org kawen pun dah jarang nak bt. PErsediaan yg remeh kot?

    ReplyDelete
  14. lady pernah mkn telur pindang dulu sekali di johor...

    ReplyDelete
  15. yup wajib majlis kawin johor ada telor pindang.... payah nak buatnyerr

    rumit tapi sedap bila makan

    ~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
    Story terbaru blog kami...
    tip jumping bateri kereta kong

    ReplyDelete
  16. kami ada menyediakan telur pindang untuk tempahan...:)

    telur pindang kami pun ada di bebebrapa kedai di shah alam

    http://www.facebook.com/pages/Telur-Pindang-Istimewa-Warisan-Berzaman/174249989339141

    ReplyDelete

Terima Kasih Kerana Sudi Memberi Komen Pada Blog Atuk-phd® , Bersama² kita menuju kejayaan ...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...