Monday, June 20, 2011

Komplek Percetakan Al-Quran Malik Fahd-Umrah 2011-12

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم

السّلا م عليکم ورحمةالله وبرکة


Di Kota Suci Madinah berdiri Raja Fahd Kompleks Percetakan Al-Quran. Kompleks adalah usaha penerbitan yang unik. Ia dirasmikan oleh Raja Fahd pada tahun 1984 dengan tujuan untuk mencetak dan mengedarkan salinan Al-Quran kepada penonton sebagai luas sebagai mungkin.

Ia menghasilkan Al-Quran dalam bahasa Arab dan dalam terjemahan, dalam banyak bahasa lain. Ia menghasilkan Kitab Suci secara menyeluruh dan dalam bahagian. Apabila operasi sistem single-anjakan, Kompleks mampu menghasilkan 10 juta salinan Al-Quran setiap tahun.





Jamaah perempuan berdasarkan aturan pemerintah setempat tidak diperkenankan untuk masuk ke dalamnya. Dibenarkan hanya sekedar membeli berbagai jenis Al Quran, yang terletak dibagian luar kawasan kompleks percetakan Al Quran, iaitu di bahagian jualan dan pemasaran sahaja















(klik gambar untuk ke blog beliau)

MADINAH (Berita Suaramedia) Quran merupakan kitab yang sempurna tiada keragu-raguan didalamnya, kandungan Al Quran yang sangat lengkap itu diantaranya berisi masalah aqidah, ibadah, akhlaq,hukum dan juga sejarah. Subhanallah, firman Allah yang mengandung banyak pengetahuan di dalamnya ini, sampai saat ini masih terjaga kemurnian dan kesuciannya. Salah satunya dilakukan pemerintah Kerajaan Arab Saudi melalui Percetakaan Mushaf Al Quran "Kompleks Malik Fahd" Madinah.

Kompleks percetakan yang berdiri sejak tahun 1405H/1984 diatas tanah 4500 meter persegi, selain secara teliti menghasilkan Al Quran baik bentuk versi cetak dan audio CD/kaset, juga mencetak jurnal-jurnal serta melakukan penelitian dan melakukan kajian mengenai kandunguan isi Al Quran.

"Selain mencetak Al Quran, kami juga mengeluarkan jurnal-jurnal hasil penelitian dan kajian Islam, untuk membantah adanya penyimpangan terhadap kandungan isi Al Quran," kata Direktur Hubungan Masyarakat`Kompleks Malik Fahd` Syeikh Sholeh Husaini.

Untuk itu, dalam kompleks itu disiapkan gedung pusat penelitian dan pengembangan Dirosah Islamiyah, Al Quran, As-Sunnah. Disamping gedung-gedung lain seperti tempat percetakan, pelatihan petugas, gedung tempat penyimpanan hasil percetakan, pemusnahan sisa percetakan, reparasi alat-alat percetakan, serta perumahan untuk para pejabat dan tamu VVIP.

Dalam satu tahun, lanjut Syeikh Sholeh percetakan Al Quran di Madinah bisa menghasilkan 10 juta dalam bentuk cetak, kaset dan CD, dan hasil produksinya dari 1.700 karyawan itu dikirimkan keseluruh negara baik melalui jamaah haji, atau pun melalui kedutaan dari berbagai negara.

"Sebanyak 2 juta Al Quran dari hasil percetakan kompleks Malik Fahd diberikan kepada jamaah haji yang datang ke tanah suci," jelasnya.

Pusat percetakan Al Quran sudah berhasil menerjemahkan Al Quran ke dalam 50 bahasa, diantara bahasa Afrika, bahasa China, Korea, Indonesia, dan Eropa. Setiap kali musim haji tempat percetakan Al Quran selalu ramai dikunjungi jamaah haji yang datang ke kota Madinah, namun sayang untuk jamaah haji perempuan berdasarkan aturan pemerintah setempat tidak diperkenankan untuk masuk ke dalamnya. Sehingga banyak jamaah haji perempuan yang datang hanya sekedar membeli berbagai jenis Al Quran, yang terletak dibagian luar areal kompleks percetakan Al Quran.(novel) http://www.suaramedia.com


Sedikit penerangan
Tiap-tiap tahun crore salinan 1 akan dicetak dalam 50 bahasa, yang mana 95% diedarkan di seluruh dunia secara percuma dan hanya 5% akan dijual pada kos sederhana di kaunter jualan yang terletak di luar kompleks.

Ia mempunyai kakitangan 1700 di mana 800 orang adalah pemeriksa, setiap salinan Al-Quran dicetak dalam kompleks telah diteliti oleh 3 pemeriksa, satu demi satu sebelum ia keluar dari kompleks tersebut.

Wassalam

18 comments:

  1. bestnye dpt pegi kilang cetak Quran..masa pegi Umrah dulu xberkesempatan pegi ziarah kilang cetak Quran..xde rezeki kami..harap sgt next time dpt gk pegi tgk..tp org pompuan xleh masuk smpai dlm ye?

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum Rozali;

    Memang teringin nak masuk kedalam, tapi orang perempuan tak dapat kan...

    ReplyDelete
  3. Assalamualaikum atuk,

    kenapa jemaah perempuan tak dibenarkan masuk?

    ReplyDelete
  4. Salam Suziey

    rezeki kami juga, kerana hari tu baru dia buka,
    sebulum tu tak dibuka kpd orang ramai

    terima kasih
    Wassalam

    ReplyDelete
  5. Waalaikumusalam Ummiross

    ini pertama kali masuk
    sebelum ni tak ada peluang masuk, mukin masa tu terlalu ramai orang

    terima kasih
    Wassalam

    ReplyDelete
  6. Waalaikumusalam Norh

    mukin majhab mereka tak benarkan kut

    di Arab, perempuan tak dibenarkan bekerja dan memandu

    terima kasih
    Wassalam

    ReplyDelete
  7. Amy pernah dengar orang cakap jemaah perempuan tidak di benarkan masuk.. kenapa ye atuk?

    ReplyDelete
  8. salam Amy

    tak tahu ler
    mukin majhab mereka tak benarkan kut

    terima kasih
    Wassalam

    ReplyDelete
  9. Assalammualaikum Rozali

    Walaupun orang perempuan tak dapat masuk, puas hati dapat tenguk gambar yang kamu ambil tu.

    ke Sarawak naik air asia ker ataupun firefly?

    Kamu pergi tak ke kemboja nanti?

    ReplyDelete
  10. bestnye dpt kesitu...pasti terujakan Atuk ..

    ReplyDelete
  11. Waalaikumusalam Kak Ina

    Alhamdulillah

    Air Asia, promosi, pergi balik, taksampai RM100

    kawan yg akan pergi pd 28 hb jun..hantar duit

    terima kasih
    Wassalam

    ReplyDelete
  12. Salam Alin

    Alhamdulillah
    kita kongsi bersama

    terima kasih
    Wassalam

    ReplyDelete
  13. Salam Kak Nab

    nasib baik mereka bagi ambil gambar

    terima kasih
    Wassalam

    ReplyDelete
  14. Salam..

    kemasnya tempat ni..tak dapat pegi, tgk gambar pun rasa hepi dah.. :)

    ReplyDelete
  15. Assalamu'alaikum wm wbr tn hj rozali

    Saya masih tidak berkesempatan melawat kilang mencetak AQ di Madinah. Allah masih belum izinkan. Tempoh hari kami tidak dapat pergi kerana pejabat-pejabat di Saudi tutup pada khamis dan jumaat.

    ReplyDelete

Terima Kasih Kerana Sudi Memberi Komen Pada Blog Atuk-phd® , Bersama² kita menuju kejayaan ...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...