Friday, December 23, 2011

Semalam, Matahari Tidak Menjelma

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم
السّلا م عليکم ورحمةالله وبرکة

Semalam, di kawasan saya, satu hari matahari tidak menjelmakan dirinya. Suasana mendung dan hujan.

Maka inilah yang terjadi




Dari Jabir r.a katanya:

“Jangan biarkan ternakan dan anak-anakmu lepas berkeliaran ketika matahari terbenam sampai hilangnya cahaya senja kerana syaitan keluar ketika matahari terbenam sampai hilangnya cahaya senja.”

(Muslim)



Huraian:

Waktu senja adalah waktu matahari hampir terbenam, iaitu ketika hari hampir akan malam.

Waktu begini adalah saat di mana seseorang itu sepatutnya bersedia untuk menguruskan keperluan diri termasuklah bersiap sedia untuk ke masjid dan menunaikan solat maghrib. Maka adalah tidak wajar pada ketika tersebut anak-anak masih dibiarkan bermain-main di luar rumah memandangkan bahawa di saat inilah syaitan keluar untuk mengganggu manusia dan dibimbangi jika berlaku rasukan syaitan dan sebagainya.



WASSALAM

44 comments:

  1. assalamualaikum atuk : hahaha... terbaek...

    ReplyDelete
  2. Waalaikumusalam Afeezz

    dua hari baru nak kering tu...

    terima kasih
    Wassalam

    ReplyDelete
  3. Salam,

    En.Atok..

    Semalam baju sy juga bergantungan. Cuma satu beza antara kita, rumah sy takde tangga klasik mcm kat umah En.Atok tu.

    =D

    ReplyDelete
  4. Salam cik rozali

    Tangga serbaguna tuh..hehehheh

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum atuk
    ada hikmah tangga macamtu kan..

    ReplyDelete
  6. Waalaikumusalam Fara

    he he...
    nak jimat ruang, guna tangga macam tu...

    terima kasih
    Wassalam

    ReplyDelete
  7. Waalaikumusalam Shami

    dah tak ada tempat nak gantung
    tangga jadi mangsa...he he

    terima kasih
    Wassalam

    ReplyDelete
  8. Waalaikumusalam Nyanyisunyi

    Alhamdulillah

    terima kasih
    Wassalam

    ReplyDelete
  9. sama la kat area rumah saya..mendung jer..baju pun pun bergantungan jugak...harap2 hari ini muncul la wahai matahariku...

    ReplyDelete
  10. huuhu lebih kurang samee ngan saya je .. lagilah pantai timur skrg nie tengkujuh sepanjang bulan huhuh

    ReplyDelete
  11. Salam Ainnoraini

    ingatkan saya ajer...

    terima kasih
    Wassalam

    ReplyDelete
  12. Salam Ieda

    kena buat ampaian dlm rumah tu...he he

    terima kasih
    Wassalam

    ReplyDelete
  13. Salam Tn.Hj

    cantik dan kreatif, apa boleh buat
    terpaksa....

    baik punya idea....

    ReplyDelete
  14. saat pertukaran waktu itulah entiti sangat aktif. sebab itu, mak bapak dulu marah kalau dah senja tak balik rumah..

    ReplyDelete
  15. Waalaikumusalam Rozila

    he he
    nak jimat ruang

    terima kasih
    Wassalam

    ReplyDelete
  16. Salam BTK

    orang tua2 dulu pun dah banyak kali nasihatkan bab itu

    terima kasih
    Wassalam

    ReplyDelete
  17. Assalamualaikum Atuk..

    Hehe fenomena biasa musim hujan..tapi ummi takde tangga yang cantik macam tu..

    ReplyDelete
  18. salam atuk...papa mifz pun biaso jemur baju dlm rumah..hehe

    ReplyDelete
  19. salam atuk.
    Wah tangga yg saya minat tu seba gunalah..
    hari ni pun mendung je..tapi masih sempat rona2 di jln masjid India!

    ReplyDelete
  20. serba guna tangga tu..hihihi..

    hari ni hampir anjir d tempat saya..

    ReplyDelete
  21. sy plaks, ujan ker panas, mmg jemur kt dlm umah. senang! x yah nak hangkut kuar masuk. nk tito ngan aman sebonae...hihiiih.. 'deko2' idaman mcm neh surely buat Eric Leong tepuk dahi!! hahahah...

    ReplyDelete
  22. assalamualaikum atuk....Moga mentari akan menyinarkan cahayanya pada esok hari...InsyaAllah...:)

    ReplyDelete
  23. Salam THR

    Di Melaka pun cuaca memang selalu hujan / mendung. Hati berdetik juga takut-takut terjadi sesuatu yang tak baik sebab dah dekat dengan sambutan krismas. Banyak tragedi berlaku sekitar krismas akhir-akhir ni.

    ReplyDelete
  24. Salam Gedek

    kalau tak biasa, boleh pening...he he

    terima kasih
    Wassalam

    ReplyDelete
  25. Waalaikumusalam Ummiross

    rumah ummi cantik bab lain pula....

    terima kasih
    Wassalam

    ReplyDelete
  26. Waalaikumusalam Papa Mifz

    saya tak ada pengering kain....he he

    terima kasih
    Wassalam

    ReplyDelete
  27. Waalaikumusalam Mama Ju

    cari baju sekolah lagi ke....

    terima kasih
    Wassalam

    ReplyDelete
  28. Salam A Samad

    moga tidak banjir kawasan saudara

    terima kasih
    Wassalam

    ReplyDelete
  29. Salam Ayu

    he he
    dia tiru tangga saya pula....

    terima kasih
    Wassalam

    ReplyDelete
  30. Waalaikumusalam PM

    sila2kan

    terima kasih
    Wassalam

    ReplyDelete
  31. Waalaikumusalam Mama

    nampaknya hari ni pun mendung ajer

    terima kasih
    Wassalam

    ReplyDelete
  32. Waalaikumusalam THMSH

    minta2 jauhi bala itu drp kita
    Insyaallah

    terima kasih
    Wassalam

    ReplyDelete
  33. salam atuk...hehe sama la dgn keadaan kat umh saya...mcm kedai bundle dah jadinya...bergayutan,bergantungan...

    ReplyDelete
  34. syaitan suka waktu mlm, dan orng kita skarang ni, sangat suka berkeliaran di waktu malam

    ReplyDelete
  35. Assalamualaikum Tuan Haji,

    Ujung2 tahun cam ni ler Tuan Haji. Lazimnya kita berpanas. Bersyukurlah dpt ujan tak renti-renti. Kat Makkah ari tu saya doa minta ujan, tp tak turun. Sekarang saya tak mau komplen. Saya suka ujan!

    ReplyDelete
  36. dulu masa kecil, mak panggil maduk bila nak magrib dengan kata 'masuk rumah nsnti kena cekup dngn hantu

    ReplyDelete
  37. Dapatkan memori 50GB kapasiti simpanan foto, muzik, video dan apa sahaja untuk telefon anda secara percuma hari ini tanpa sebarang bayaran dari Gombug.net! Sebelum 31 Dec 2012 - http://adf.ly/4O5uz

    ReplyDelete
  38. Waalaikumusalam Kamsiah

    he he
    ingatkan saya saja

    terima kasih
    Wassalam

    ReplyDelete
  39. Salam Saiazuan

    orang tua saya dulu cukup marah kalau waktu senja masih tak masuk rumah

    terima kasih
    Wassalam

    ReplyDelete
  40. Waalaikumusalam Hjh Yong

    kita teyap bersyukur

    terima kasih
    Wassalam

    ReplyDelete
  41. Salam THAZ

    sama ler kita

    terima kasih
    Wassalam

    ReplyDelete

Terima Kasih Kerana Sudi Memberi Komen Pada Blog Atuk-phd® , Bersama² kita menuju kejayaan ...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...