Friday, September 30, 2011

Tawaf Gunakan Kenderaan Berkuasa bateri-Umrah 2011-25

بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم

السّلا م عليکم ورحمةالله وبرکة

Semasa merayap rayap di dalam Masjid Haram, tersempak satu sudut stor kenderaan yang digunakan oleh jemaah yang kurang upaya untuk tawaf.

Jenuh peratikan kadar sewanya, tak nampak pun, cuba tanya kepada pak arab di kuanter, tak boleh pula dia bertutur bahasa Melayu, cakap orang putih...lagi dia tak layan...he he







Firman Allah swt.
Dialah yang memilih kamu (untuk mengerjakan suruhan agama-Nya); dan Ia tidak menjadikan kamu menanggung sesuatu keberatan dan susah payah dalam perkara agama.
[al-Hajj 22:78].

Wassalam

28 comments:

  1. Salam

    kemudahan yg sangat membantu

    ReplyDelete
  2. Assalamualaikum atuk

    baru tahu kemudahan ni..

    ReplyDelete
  3. assalamualaikum..

    wahh makin advance ya disana..
    bila lah saya boleh berkunjung kesana lagi. :)

    ReplyDelete
  4. trharu melihat kesungguhan mereka.. dibantu dengan alat2 macam ni, memudahkan mereka yg kurang kemampuan :)

    ReplyDelete
  5. Assalamualaikum,
    Tn Hj.

    Wah! saya baru tahu...
    Ia memang memudahkan

    ReplyDelete
  6. salam,
    sekurangnya membantu mereka yang memerlukan.

    saya tak pernah tau sebelum ni.

    t.kasih kongsi info

    ReplyDelete
  7. Waalaikumusalam Imanshah

    membangun bersama Islam

    terima kasih
    Wassalam

    ReplyDelete
  8. Waalaikumusalam Norh

    baru setahun dua ajer tu...

    terima kasih
    Wassalam

    ReplyDelete
  9. Waalaikumusalam Norh

    baru setahun dua ajer tu...

    terima kasih
    Wassalam

    ReplyDelete
  10. Waalaikumusalam Che Sakinah

    Insyaallah
    kita berdoa selalu

    terima kasih
    Wassalam

    ReplyDelete
  11. Salam Saiazuan

    hendak seribu daya

    terima kasih
    Wassalam

    ReplyDelete
  12. Waalaikumusalam Nae

    mesra alam lagi

    terima kasih
    Wassalam

    ReplyDelete
  13. Waalaikumusalam Kak Aya

    baru lagi tuu

    terima kasih
    Wassalam

    ReplyDelete
  14. bagus jugak ye..
    tak de alasan sakit kaki bagi
    orang2 yang kaya tu tak nak ke mekah..kan???

    ReplyDelete
  15. ya Allah, teringinnya nak ke sana ...

    ReplyDelete
  16. Assalamualaikum 'Atuk'
    Ok jugak kenderaan macam ni kan, boleh bergerak sendiri walau takde yang membantu menolak...

    ReplyDelete
  17. Assalamualaikum Tuan Hj, rasanya sebelum tu diorang guna perkhidmatan kerusi roda yg ditolak oleh pembantu yg dpt upah. Maknanya para pembantu ni dah obselete.

    ReplyDelete
  18. Waalaikumusalam Diana

    tamparan kpd mereka yg banyak duit kannnn

    terima kasih
    Wassalam

    ReplyDelete
  19. Salam Acik

    Insyaallah
    kita pasang niat
    yg eluknya umrah dahulu
    baru tunai haji (jika berkemampuan)

    terima kasih
    Wassalam

    ReplyDelete
  20. Salam Acik

    Insyaallah
    kita pasang niat
    yg eluknya umrah dahulu
    baru tunai haji (jika berkemampuan)

    terima kasih
    Wassalam

    ReplyDelete
  21. Waalaikumusalam Ummiross

    pendapat saya pun bagitu juga, lebih selesa

    terima kasih
    Wassalam

    ReplyDelete
  22. Waalaikumusalam Yong

    tukang tolak dahulu suka pau jemaah, jadi sekarang dah standad harga, bagus juga jadi jemaah tak rasa tertipu

    terima kasih
    Wassalam

    ReplyDelete
  23. assalamualaikum Atuk... banyaknya kemudahan untuk menyenangkan jemaah beribadat kan


    bilalah sampai rezeki saya ke sana pula

    ReplyDelete
  24. Assalamualaikum Tn Hj,

    pernah melihat jemaah yang menggunakan kerusi roda yang menggunakan bateri semasa musim haji 2010......tetapi tidak selaju yang di tolak oleh orang-orang yang mengambil upah menolak....kadangkala semacam berlumba terutamanya dibahagian atas bumbung......

    ReplyDelete
  25. Waalaikumusalam Ibuintan

    Allah menyayangi umatNya, diberi berbagai kemudahan utk menyembahNya

    Insyaallah...adalah suatu hari nanti

    terima kasih
    Wassalam

    ReplyDelete
  26. Waalaikumusalam Tn Hj Pesona

    mereka berlumba utk kejar trip

    terima kasih
    Wassalam

    ReplyDelete
  27. assalamualaikum atuk : alhamdulillah, masjidil haram pon tak ketinggalan kepada perkembangan teknologi. kalau dulu ade gak nampak jemaah yg kene usung utk bertawaf....

    ReplyDelete
  28. assalamualaikum atuk..

    haih rindu nya pada baitullah..mmg ringan sket utk org2 yg kurang upaya nk tawaf dan saie dgn adenye kerusi roda bateri ni kan..

    ReplyDelete

Terima Kasih Kerana Sudi Memberi Komen Pada Blog Atuk-phd® , Bersama² kita menuju kejayaan ...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...