Thursday, May 24, 2012

Kelapa Muda Bakar


بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم
السّلا م عليکم ورحمةالله وبرکة

Semasa dalam perjalan balik daripada kursus di ILDAS, Sungai Besar, saya singgah sebuah gerai yang menjual kelapa muda bakar. Jaraknya lebih kurang 3 atau 4 kilomiter hendak sampai ke Pekan Tanjung Karang.



tempat membakar kelapa muda

membuang kulit yang terbakar

yang saya dapat, dah tua sedikit
RM4.00

isinya mudah lekang daripada tempurung
rasa airnya, macam payau sedikit

disamping itu terdapat juga sarang burung untuk dijual (RM2.00)

benih kelapa (antara RM15.00 - RM17.00)

ada dua tiga jenis pokok buah buahan

senarai harga gerai Paksu Hamid Sri Pinang

Kita ni kalau boleh jadi seumpama pokok kelapa yg mampu memberi manfaat yg banyak kepada manusia. Daripada batangnya untuk dijadikan jeti, daunnya untuk dijadikan lidi penyapu, umbutnya sedap dimakan. Daripada buahnya, sabut, tempurung, isi dan air semuanya boleh dimanfaatkan.



Jabir ra. bercerita bahwa Rasulullah saw. bersabda

“Sebaik-baik manusia adalah yang paling bermanfaat bagi manusia.”

Hadits dihasankan oleh al-Albani di dalam Shahihul Jami’ (no. 3289).


WASSALAM

25 comments:

  1. Assalamualaikum TUK...
    Kiranya lebih sedap makan kelapa muda yg tidak dibakarlah yer TUK...Isi kelapa tu mmg nampak sedikit keras....Sudah rezeki atuk hari tu kan...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumusalam Eye

      lemak lagi yg ori
      isinya tak keras...mukin akibat dibakar

      Delete
  2. Kelapa mmg tumbuhan yg paling byk manfaatnya. Hehehe...

    Sedap ke kelapa bakar? Mmmm....

    ReplyDelete
  3. cita2 lady... nak tanam kelapa kat rumah.. nanti hari2 leh makan kelapa muda.. sedapnyer...

    ReplyDelete
    Replies
    1. salam Lady

      nanti saya datang nak minum air kelapa muda....boleh...

      Delete
  4. assalamualaikum atuk : sedap ke tak kelapa ni?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumusalam Afeezz

      tak berupa sedap...cuma nak rasa ajer..

      Delete
  5. tak pernah rasa kelapa bakar ni...macam tak sedap je nampak...he3x

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Cikgu Sonata

      sedap yg tak bakar lagi...

      Delete
  6. salam TH,

    ade rasa bau asap tak??
    agak2 berapa bintang mau kasi??

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumusalam Ain

      tak ada bau asap..
      mungkin 2/5 bintang ajer...

      Delete
  7. Salam cik rozali

    Ini baru betul kelapa yang dibakar...
    tempoh hari tersilap faham...cendol dibakar rupanya cendol encik bakar hehehhe

    suatu hari boleh cuba nih...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumusalam Shami

      he he
      betul punya kelapa muda bakar

      Delete
  8. minum air kelapa feeling jer kan atuk...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Papa Mifz

      kalau saya balik kampung...selau mengerjakan kelapa muda...he he

      Delete
  9. apa khasiat air kelapa bakar tu..panas ke airnya?saya biasa minum yg dicampur ais hehe...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Kamsiah

      tak tahu la...nak cuba ajer

      Delete
  10. Salam sejahtera Atuk

    Air tu pernah tgk di kelantan tapi tak pernah rasa. Payau tu tak sedap ke?he he
    Sarang burung tu murah sgt, dulu saya ada tgk harganya rm 10.00 klu tak silap.Saya ambil di kebun sendiri sarang tu dah ditinggalkan.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumusalam Mama Ju

      payau tu bahasa kampung saya...he he
      macam tak sedap ler...

      Delete
  11. Kelapa tu mesti wangi jekan tapi wangi terbakar lekot. Saya belum pernah try lagi.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Jun

      kena cuba baru tahu rasanya...

      Delete
  12. assalamualaikum atuk...tak pernah rasa pun air kelapa bakar ni...:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumusalam Mama

      nanti kalau mama terjumpa...jangan tak cuba..

      Delete
  13. Assalamualaikum Atuk..

    Wangi jerk kan kelapa baker ni... Akak tengah cari anak kelapa la ni.. Tapi malas sungguh nak drive ke kuala selangor tu...

    ReplyDelete

Terima Kasih Kerana Sudi Memberi Komen Pada Blog Atuk-phd® , Bersama² kita menuju kejayaan ...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...