Monday, June 4, 2012

Ho Chi Minh 2012-12 - Penjaja Tepi Jalan


بِسْمِ اللهِ الرَّحْمنِ الرَّحِيم
السّلا م عليکم ورحمةالله وبرکة

Pemandangan biasa yang boleh kita lihat di tengah tengah Bandaraya Ho Chi Minh. Peniaga kecil kecilan seperti penjaja buah buahan, air minuman, cermin mata, beg duit, tali pinggang, perbagai cenderamata dan lain lain lagi. Senantiasa berkeliaran mencari pelanggan yang kebanyakannya pelancong.

Tapi yang kurang senang mata kita melihatnya, peniaga makanan di tepi tepi jalan. Kebersihannya agak mengecewakan. Pelanggannya terdiri daripada penduduk tempatan, mungkin mereka sudah biasa dengan keadaan sebegini.















Sabda Rasulullah SAW yang bermaksud 


“Seorang lelaki bermusafir sehingga rambutnya menjadi kusut dan mukanya di penuhi debu. Dia menadah tangannya dan berdoa kepada Allah sedangkan makanannya haram, minumannya haram, pakainnya haram dan mulutnya disuapi dengan sesuatu yang haram, bagaimana akan diperkenankan pemohonannya?”




(Hadith Riwayat Muslim, Ahmad & Tirmizi)





WASSALAM

22 comments:

  1. relex je, masak dan jual tepi jalan.. terbaik r..

    ReplyDelete
  2. Salam En. Atuk,

    Wow! TF smpi kat Vietnam.

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumusalam Fara

      nanti giliran Fara pula

      Delete
  3. Lebih kurang di Thailand rupanya..Kebersihan agak kurenggg....

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Eye

      Thailan saya belum sampai lagi

      Delete
  4. assalamualaikum atuk...alamak senangnya mereka berniaga kat tepi jalan jer...meriah juga....:)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumusalam Mama

      he he tak payah sewa kedai...

      Delete
  5. nampak segar sangat buah2 an tu...teringin gak pergi vietnam ni...nak memborong baju...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam Lizz

      manis2 buah2an disana

      Delete
  6. Salam Atuk,

    Nampak mpenjaja bersepah, tapi ada tutti fruti. Mahal tak kat sana?

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumusalam Mama Ju

      tak sempat nak masuk...he he

      Delete
  7. Assalamualaikum Atuk..

    Pada mereka alah bisa teal biasa...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumusalam Kak DO

      mukin murah kut

      Delete
  8. assalamualaikum atuk : laen tempat laen ragamnya kan.. yang penting kite seronok...

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumusalam Afeezz

      kita seronok tenguk kehidupan mereka

      Delete
  9. Replies
    1. Salam Diana

      memang semua kerusi mereka macam tu....

      Delete
  10. semasa last trip ke viet..suka sy tgk org viet majoriti slim2 aje..

    even kusi mkn kat kaki lima suma size kanak2..betul2 menginsafkan kita..makan biarlah besederhana.. :)

    salam ukhwah atuk :)

    ReplyDelete
    Replies
    1. Salam GJ

      rasa2 tak jumpa la.....orang gemuk di sana...semuanya slim2...he he

      Delete
  11. salam atuk,
    muka lebih kurang sama je atuk, gambar yg 2nd last tuu..hehee

    ReplyDelete
    Replies
    1. Waalaikumusalam Cik Marikh

      he he....
      boleh buat menantu....

      Delete

Terima Kasih Kerana Sudi Memberi Komen Pada Blog Atuk-phd® , Bersama² kita menuju kejayaan ...

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...